Ударно: Турция удвои таксите за преминаване през проливите на кораби с руски нефт
За танкери клас Aframax с 80 000 тона вместимост разходите са стигнали $0,9 за барел, за първи път от средата на февруари
Турция удвои таксите за преминаване през проливите си на корабите с руски нефт. Това рязко ще оскъпи експорта на нефт Urals от черноморското пристанище Новоросийск, което ще се отрази тежко на руската икономика, пишат агенция Riverlake и "Ройтерс". Русия превозва през проливите около половин милион барела нефт дневно. Интересното е, че това се случи точно преди пътуването на турския президент Реджеп Ердоган за срещата на БРИКС в Казан.
Според Reuters разходите за танкер с 140 000 тона вместимост за преминаване през Босфора и Дарданелите са скочили до $0,54 за барел, докато през февруари-октомври тази година то е струвало $0,24 за барел.
За танкери клас Aframax с 80 000 тона вместимост разходите са стигнали $0,9 за барел, за първи път от средата на февруари.
Увеличава се и срокът за пласиране на стоката - преминаването на танкерите през Босфора и Дарданелите от Средиземно море в Черно море и обратно се увеличи от 4 на 8 денонощия, отбелязва "Комерсант". А денонощният престой в проливите струва около 65 000 долара.
"Увеличаването на тарифите е поразително. Цените се увеличиха средно шест пъти за три години, при условие, че предишните 40 години те не бяха променяни. Това шокира собствениците на танкери. Това е свързано, от една страна, с факта, че преди в тарифите не се отчиташе инфлацията, т.е. има някакъв отложен ръст. От друга страна, Турция използва монополното си право и така се опитва да увеличи приходите в бюджета си", коментира пред "Комерсант" директорът по изследванията в Института по енергетика и финанси Алексей Белогориев.
Това е второто увеличение на таксите за тази година. От началото на юли Анкара ги вдигна с 15%. От 1983 г. до 2022 г. Турция не беше почти не беше променяла тарифите. През 2022 г. обаче, веднага след началото на войната в Украйна, тя ги вдигна пет пъти, като обяви, че вече ще прави това ежегодно. Със сегашните нови тарифи Турция разчита да увеличи валутните си постъпления от тази ключова транспортна артерия 6 пъти в сравнение с 2022 г.