УЕФА прибира, Германия плаща

Европейската централа ще получи печалба над милиард евро, докато страната домакин ще поизпразни хазната си

Новини
14:00 - 19 Юни 2024
4458
УЕФА прибира, Германия плаща

Европейското първенство ще е бизнес за милиарди долари за футболните чиновници, но лош за германската държава. За това са виновни съмнителни договори с футболната асоциация и данъчен подарък от Олаф Шолц.

УЕФА очаква оборот от 2,4 млрд. евро от Европейското първенство и печалба от около 1,1 млрд. евро. Има ли УЕФА принос към разходите? Това е темата на филма "Футбол. власт. пари", продукция на ZDF и "Шпигел".

УЕФА задължава градовете домакини да организират скъпоструващите фестивали и фенски пътувания по време на европейските първенства. Тя не участва в разходите за това. УЕФА има цял каталог от изисквания към градовете домакини. Тези, които откажат да ги приемат, няма да получат договора.

УЕФА също предпочита да не плаща данъци върху милиардите си печалби.

"Всъщност за тях е стандартна практика да не плащат данъци", казва журналистът Фрьолингсдорф.

"Нито УЕФА иска да плаща данъци, нито ФИФА, нито МОК. Когато те идват в дадена страна, условието е: "Искаме освобождаване от данъци". Трябва да си представите: през 2017 г., когато се стигна до кандидатурата, основният кандидат беше Турция. Още от самото начало Турция заяви: "Ако дойдете при нас, няма да трябва да плащате данъци. Всичко е освободено от данъци" - и ако Германия иска да спечели търга, разбира се, трябва да гарантира освобождаване от данъци".

Монополът на УЕФА й позволява да поставя такива изисквания, т.е. остава се с впечатлението, че Цар футбола може да диктува условията си. Това е известна форма на изнудване.

Организаторът УЕФА очаква да получи печалба от над един милиард евро от Европейското първенство по футбол, което стартира преди седмица. Но какво плащат градовете домакини за това и каква е ползата за тях?

Германия е във футболна треска заради надпреварата на Стария континент, а футболните фенове най-накрая отново ще гостува на приятелите си, както през 2006 г., когато се проведе легендарната лятна приказка и Световната купа.

За нас Европейското първенство по футбол означава публично гледане на мачове - по стадиони и заведения, фенски походи и радостни възгласи. Но - и това не е ново разбиране - то е и много търговия. Футболът отдавна се е превърнал в машина за печатане на пари.

УЕФА, организаторът на европейските първенства, очаква печалба от над един милиард евро само за този турнир.

Достатъчна причина да си зададем въпросите: Колко струва организирането на такова европейско първенство по футбол? И кой всъщност плаща за него? И има ли полза и организаторът, т.е. Германия?

За да организира такъв футболен турнир, държавата трябва да похарчи много пари.

Изграждат се фенски зони. Трябва да се инвестира в инфраструктура, да се разработят концепции за сигурност и да се плаща на полицията. От друга страна - и спортните деятели и политиците неведнъж подчертават това са очакваните приходи.

Истината е, че икономическата възвращаемост, която постигат домакините, е многократно по-висока... Феновете са гости, които генерират приходи.

Но дали това е вярно? Град Лайпциг изчислява разходи за Европейското първенство на стойност около 15 млн. евро. Те включват например проектирането на предната част на стадиона (435 000 евро), нови питейни чешми (130 900 евро) и обновяването на улица "Абтанаундорфер щрасе" (790 000 евро). Към това се прибавя и организирането на фенски фестивали, което струва около седем милиона евро. Разходите за полиция и охрана са друго голямо перо.

Другите градове оценяват разходите още по-високи. Дортмунд например разчита на 24 млн. евро, а Берлин - на около 55 млн. евро. Общо десетте града, които организират мачовете от Европейското първенство в Германия, ще похарчат около 260 млн. евро.

Стадионите също трябваше да бъдат ремонтирани преди надпреварата, за да отговарят на изискванията на УЕФА. Към тях се очаква да бъдат добавени още 165 млн. евро. Освен това разходите за охрана на футболните мачове представляват голямо финансово перо, тъй като големият брой фенове изисква и масирано участие на полицията.

Тези разходи също се поемат от федералните провинции и федералното правителство: приблизително 200 милиона евро. Като цяло разходите за организиране на Европейското първенство ще възлязат на най-малко 625 милиона евро. Пари, които в крайна сметка ще бъдат поети от данъкоплатците.

Какви положителни ефекти очаква икономиката?

Кметът на Лайпциг очаква икономически стимул в размер на 59,4 млн. евро. Туристите и феновете ще харчат парите си в ресторанти, барове и хотели и ще купуват фенски артикули. В цяла Германия се очакват 650 000 европейски гости, които ще донесат приходи от около 250 млн. евро. Произтичащите от това регионални икономически ефекти ще бъдат видими и в краткосрочен план.

Но имат ли те и трайно икономическо въздействие, както подчертават спортните служители, политиците и градовете?

Проучване по темата стига до следното заключение: "Едно голямо спортно събитие от този вид не стимулира икономиката. То може да предизвика малка светкавица в рамките на една или две седмици. Тогава това наистина ще вдъхнови хората. Нарича се "ефект на доброто настроение", фактът, че настроението се повишава. Подобно нещо може да има регионален, специфичен за сектора и краткосрочен положителен ефект. Но то няма никакви дългосрочни, съществени икономически ефекти".

До същото заключение стигат и други проучвания по темата.

След Световното първенство през 2006 г. Германският институт за икономически изследвания (DIW) анализира икономическите последици от надпреварата. Анализът стигна до категоричното заключение: "...Краткосрочното икономическо въздействие, на което мнозина се надяваха и за което говореха, не се осъществи; както се очакваше. Световната купа, проведена в Германия през 2006 г., не осигури значителен икономически стимул".

И DIW не очаква икономически подем и за Европейското първенство през 2024 г.

За това си има причини. Всяка година всеки гражданин разполага с бюджет, който изразходва за потребление. Парите, които се харчат повече по време на Европейското първенство, се спестяват в други области. Разбира се, голямо събитие като надпреварата на Стария континент привлича туристи. Но други туристи не посещават страната, защото се чувстват обезпокоени от футболните фенове.
Париж, например, привлече по-малко гости по време на Европейското първенство през 2016 г., отколкото през други години без голямо спортно събитие. От национална гледна точка, в резултат на Европейското първенство през 2024 г. в Германия също няма да има икономически излишък.