Уволненият шеф на БДЖ: Трябва мащабна инвестиционна политика, за да се стабилизира дружеството

Решаването на проблемите не е приоритет на министерството, важно е да се напише бизнес план за печалба на книга, заяви Йордан Мирчев

Новини
22:06 - 13 Април 2022
2550
Уволненият шеф на БДЖ: Трябва мащабна инвестиционна политика, за да се стабилизира дружеството

Освободеният от министъра на транспорта Николай Събев шеф на "Холдинг БДЖ" - Йордан Мирчев, изпрати открито писмо за реформата в железницата.

Подписал го е "вашият непокорен генерал". На открити форуми министърът се обръщаше към него с "генерале".

Ето какво пише Мирчев до "24 часа":

"Амбицията на министъра на транспорта бързо да направи БДЖ печелившо дружество и да излезе на печалба, да не получава субсидия за социалната пътническа услуга след 2024 г., да бъде листвано на борсата, да се предоставят новите влакове по НПВУ на други частни оператори, е част от промяната в политиката за железниците.

Няма да коментирам основния въпрос как БДЖ ще излязат на печалба и няма да получават субсидия по договора за обществени услуги. Експерти по железопътен транспорт от европейските страни проявяват огромен интерес към тази тема, как България ще бъде първата страна, в която железниците ще са на печалба.

И докато в европейките железници вече се инвестират десетки милиарда евро ние се хвалим с очаквания за близо 1 млрд. лева. Докато в Португалия държавната компания за пътнически превози вече провежда публична процедура за доставка на влакове за градски и регионални превози на стойност 819 млн. евро, а Австрия стимулира нарастването на пазарния дял на товарните жп превози с годишна субсидия от €100 млн., в холдинга се оборудва кабинет за математик, който ще разработва модел за управление на дефектите на БДЖ.

Подобна схема се разработва в бизнес плана за 2022-2026 г., като целта се постига със значителен растеж на превозите по железопътен транспорт. Такива условия у нас няма. Пазарният дял на железопътните превози у нас е два пъти по-нисък от средния за Европейският съюз. Технологичният капацитет на БДЖ е ограничен поради недостиг на пътнически влакове, товарни вагони, локомотиви.

Оперативното управление на железопътната услуга е разпокъсано в една нефункционираща управленска структура. Вливането на трите дружества в една нова разходоефективна структура - Национална компания „Български държавни железници“ ЕАД, е първата крачка.

Пътната карта за създаването на това ново дружество се изпълнява по график. Но едва ли това ще е достатъчно БДЖ да се стабилизират финансово, ако не се осъществи мащабна инвестиционна политика за увеличаване на технологичния капацитет от влакове, вагони и локомотиви и постигане на устойчив растеж на превозите и приходите, ако не се осъществи радикална промяна в оперативното управление на БДЖ.

Но решаването на тези проблеми не е приоритет на министерството на транспорта. По-важно е да се напише бизнес план така, че в края на периода 2022-2026 г., БДЖ да реализират печалба на книга. Много просто е – намаляване разходите с 15%, увеличаваме приходите с 15% и хоп – БДЖ е на печалба. С математика това не може да се постигне. На БДЖ им трябват превози и приходи, а не фалшив бизнес план.

Пътят за финансова стабилност минава през значителен растеж на превозите и приходите, което практически отсъства като политика за развитие и устойчивост на БДЖ или е засегнато в незначителна степен. Разчита се не на технологични решения и на ново пазарно поведение за по-активно участие на транспортния пазар, а на счетоводни хватки с проценти на промяна на приходите и разходите. Това ще доведе БДЖ не до печалба, а до затъване в кризата.

Очевидно частните интереси и професионалната некомпетентност ще продължат да са водещи и през следващите години в БДЖ. А къде е истинската промяна?

ОТ ВАШИЯ НЕПОСЛУШЕН ГЕНЕРАЛ".