В Русия е открит нов, по-опасен щам на COVID-19

Новини
20:35 - 21 Октомври 2021
В Русия е открит нов, по-опасен щам на COVID-19

В Русия са открити случаи на нов вариант на коронавируса - AY.4.2, разновидност на щама „Делта“, смятана за още по-заразна. Това обяви Камил Хафизов, ръководител на научна група в Централния изследователски институт по епидемиология на Роспотребнадзор.

Вариантът AY.4.2 е открит във Великобритания. Според учени от Острова той е един от 45 подвида на щама „Делта“. От Института по генетика към Лондонския университетски колеж предположиха, че новият щам може да се разпространи с 10-15% по-бързо от оригиналния „Делта“.

„Да, вариантът AY.4.2 вече се открива в изолирани случаи в Русия, както следва от резултатите от секвенирането на геномите на коронавируса SARS-CoV-2, депозирани в базата данни VGARus. AY.4.2 е един от многото подвидове на„Делта“, който вероятно има редица предимства пред оригиналния и други версии на патогена“, отчете Хафизов.

Експертът отбеляза, че разпространението на новия вариант може да даде допълнителен тласък за нарастването на заболеваемостта в Руската федерация.

„Появата на първоначалната версия на „Делта“ вече причини сериозно увеличение на заболеваемостта и AY.4.2 може да даде нов тласък“.

Хафизов обясни, че AY.4.2 носи две характерни мутации в гена на S-протеина. „Той може постепенно да започне да измества старата версия на „Делта“ но е малко вероятно това да се случи със същото бързо темпо, с което „Делта“ веднъж измести всички останали“.