Въвеждането на тол системата се отлага отново

Таксуването на тежкотоварните автомобили стартира до 1 март

Новини
13:46 - 10 Юли 2019
2002
Въвеждането на тол системата се отлага отново

Депутатите подкрепиха на първо четене промените в Закона за пътищата, които предвиждат търговска експлоатация на електронната система за таксуване на тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние да започне работа най-късно от 1 март 2020 г. 

С оглед осигуряване на възможността за техническо изпитване на тол системата, с предложените изменения се предлага след влизането в сила на съответните текстове, които я касаят, действието на реално таксуване с тол такса да бъде отложено 

Първоначално бе предвидено тол системата да заработи на 16 август тази година, но от бранша на превозвачите изразиха съмнения относно тарифирането, което принуди управляващите да дадат старт само на техническата част, а реалното събиране на таксите, които ще заплащат камионите с тегло над 3,5 тона, да бъде отложено за догодина. Краен срок ще е 1 март 2020 г., но ако тестовете се окажат успешни и бъде постигнат бърз консенсус за обхвата на пътищата и размера на тарифите, системата може да заработи и по-рано.

Със законопроекта се премахва задължението АПИ да организира разпространението на бордови устройства и директно отчитане на ползвателите на платената пътна мрежа.

„Законопроектът е логично следствие от конструктивния и градивен диалог с превозвачите през последните няколко месеца“, заяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който присъстваше на гласуването. Той отговори на всички критики към системата, изразени през последните месеци.

„Ние не изграждаме тол системата за опозицията в парламента, а за всички български граждани“, заяви Нанков. Предпочитаме на понесем всички политически критики, отколкото да внесем сътресение в бранша на превозвачите“, допълни още той.

Николай Нанков бе категоричен, че въвеждането на тол системата няма да се отрази на цените на някои стоки. За функционирането на системата вече е изградено Национално тол управление, където общо 629 служители работят в специално оборудвани помещения – диспечерски пункт, стая за контрол, кол-център и други. 

Първоначално в обхвата на системата се очаква да влязат около 6 хил. километра от пътната мрежа на страната, предимно транзитните коридори – магистралите, пътищата от първи клас и частично тези от втори. Специално създаден тол калкулатор пък ще подпомага превозвачите при избора на оптимален маршрут.