Зам.-шефът на електротранспорта Иво Василев пред Lupa.bg : Ватманката от катастрофата вече е глобявана
След тежката катастрофа на четири трамвая в София в четвъртък, която взе жертва, потърсихме зам.-директора на "Столичен електротранспорт" Иво Василев, за да сподели позицията си по инцидента.
-Г-н Василев, каква е вашата гледна точка за катастрофата с трамваите в София, в която загина човек?
-От наша гледна точка, в случая има персонална вина. Но тя трябва да се докаже.
-Трябва ли да я търсим в техническа неизправност на мотрисите, проблем със спирачките?
-Не, те са в добро състояние, няма причини за това.
-След като в градския транспорт има електронната система, няма ли диспечери, които предупреждават останалите водачи, че има авария на конкретно място?
-В момента няма такава система за масово предупреждение и не е необходимо да има, защото се следи ситуацията по пътищата и професионалистите са наясно как се управлява МПС.
-Но ако ватманката, която не успя да спре и блъсна предните трамваи беше информирана предварително, че пред нея има аварирали мотриси, това нямаше да се случи.
-Ако за всяко нещо се знае всичко, щеше да е много лесно. Но не е така. Практиката не е такава.
-Г-н Василев, мнозина смятат, че работните часове на ватмани и шофьори в жестокия трафик на столицата са твърде много? 12 часа работа не водят ли до преумора и липса на концентрация?
-Няма смени по 12 часа. Работните смени са по 8 часа. Въпросната ватманка е почивала нормално.
-Самата тя сподели ли нещо за инцидента? Говорихте ли с нея?
-Колежката е в болница, така че след като я изпишат, тогава ще се занимаваме със случая. За щастие, тя няма сериозни травми.
-Вероятно ще бъде уволнена? Какви са наказанията, при положение, че има загинал в катастрофата?
-Ако се докаже вината, изпълнителният директор ще вземе отношение по случая.
-Имаше ли някакъв дребен детайл, който можеше да предотврати автопроизшествието, според Вас?
- Тук не става въпрос за предотвратяване на нещо. Просто подобни ситуации изобщо не бива да възникват.
-Спазили ли са всички правила предните мотриси?
-Те нямат никаква вина, при тях няма нарушение. Авариралите трамваи просто спират по правилата, така както спират авариралите автомобили по улицата и изчакват светофар. Ако някой отзад не ги види, той си поема последствията.
Има диспечери, които наблюдават този, който трябва. И този, който трябва е бил предупреден. Спира, пуска аварийните светлини. Оттам нататък другите внимават. Имало е идеална видимост.
-А следващите трамваи, след авариралия, предупреждават ли се?
-Следващият трамвай трябва да бъде предупреден. Когато се наложи спиране по определена причина, има си правила. Иначе електронната система, която отчита кое превозно средство кога ще пристигне на дадена спирка, също се вижда от шофьорите.
-Г-н Василев, какви са средните заплати на шофьорите в обществения транспорт? Говори се, че са над 2000 лв.?
-На добрите водачи заплатите са над 1700 лева.
-А ватманката има ли досега нарушения?
-Има, но не много сериозни.
-Има ли правила при няколко нарушения да има глоби, или по-тежки санкции?
-Това са вътрешни правила, всичко е разписано
-А колежката ви глобявана ли е?
-Всички са глобявани. Няма човек, който да сне нарушава по някакъв начин някакви регламенти на движението по пътищата. Както е и с най-обикновените шофьори на пътя. Въпросът е да не се допускат сериозни нарушения