Жестоката експлоатация на тираджиите

Новини
20:07 - 26 Август 2019
8321
Жестоката експлоатация на тираджиите

Условията, при които в Северен Рейн-Вестфалия се трудят шофьорите на тежкотоварни камиони от Югоизточна Европа, нямат нищо общо със социалните стандарти, приети от ЕС в края на 2018 г., съобщава най-големият германски синдикат „Верди".

Синдикалистите припомнят, че според тези стандарти, шофьорите не бива да прекарват часовете за почивка в кабините на камионите. Всъщност, на практика реалността е съвсем друга, твърдят от „Верди" - и демонстрират това в рамките на една обиколка из логистичния център в Дуисбург-Райнхаузен. Според репортерката на „Вестдойче Алгемайне Цайтунг", шофьорите на тежкотоварните камиони, очакващи обработка, все пак преспиват в кабините или си устройват пикник край пътя.

„Тази ситуация означава, че европейската социална политика се е провалила, казва пред вестника синдикалистът от „Верди" Франк Индерфорт. За този провал той обвинява „големите играчи" в бранша, а от „Верди" настояват за повече контрол.

В. „Вестфаленпост" описва ситуацията така: „Препълнени паркинги край магистралите, задръствания от камиони в индустриалните зони на градовете: в Северен Рейн-Вестфалия, където има гъста мрежа от 2200 километра автомагистрали, недостигът на паркоместа за камионите е особено остър. Според проучване на Промишлено-търговската камара, край магистралите са налични 715 паркоместа, плюс още 150 в специалните портове за камиони."

Германското правителство смята, че до 2025 г. само в Северен Рейн-Вестфалия ще са необходими още 4000 паркоместа за тежкотоварни камиони, пише „Вестдойче Алгемайне" и коментира: „Браншът бързо расте - и това е добре. Не бива обаче този растеж да върви ръка за ръка с експлоатацията на работната ръка - независимо какъв е нейният произход. Защото тъкмо това се случва на шофьорите на камиони от няколко години насам: дъмпингът при заплащането, все по-съкратените срокове на доставки и липсата на паркоместа - всичко това е всекидневие в Германия. На пръв поглед засегнати са шофьорите от Полша, Румъния, Чехия и България.

Основна месечна заплата от 500 евро за тях може и да изглежда като добри пари, за да изхранват семействата си у дома. Но тъкмо това поставя под засилен натиск и онези шофьори на камиони, чиито заплати се плащат според тарифната ставка в Германия. Защото когато един шофьор транспортира същите стоки от точка А до точка Б срещу много по-ниско заплащане, съвсем скоро тукашните фирми ще започнат още по-интензивно да си сътрудничат с предприемачи от Югоизточна Европа. И да нарушават договореното заплащане."

"Дойче Веле"