(ГРАФИКА) 1147 удавени за 10 години

Най-малко са в пандемичната 2020-а

Общество
09:11 - 13 Август 2023
2704
(ГРАФИКА) 1147 удавени за 10 години

Тенденция за намаляване на броя на удавниците се наблюдава от 2019 г. насам. Миналата година има най-малко случаи не само на море, но по язовири, реки и езера, което нарежда страната ни на едно от добрите места по воден травматизъм не само в Европа, а и в света. Това каза Антон Налбантов, шеф на Водноспасителната служба към БЧК от 12 години.

Миналата година промилът е бил 1,2 на 100 хиляди души. Имало е години, когато е бил 3 и отгоре. Много от европейските държави са над 1,5.

По-добре от нас са Германия и Англия. С повече удавяния обаче са Ирландия, Чехия, Швеция.

От Водноспасителната служба на БЧК са изчислили, че удавянията на море по плажовете през последните 10 години са 407 - от 2013-а до 2022 г. включително. Повечето от тях са в първата половина на това десетилетие. През 2013 г. са били 43, през 2014 г. - 45, 2016 г. - 59. След това - между 45 и 60. От 2019 г. има намаляване на броя на удавянията. Тогава са 36, 2020 г. - 35, 2021 г. - 35, 2022 г. са 28 - най-ниският брой на удавяния на нашето Черноморие, откакто се води статистика от около 30 години.

Всяка година съотношението на удавените във водоемите във вътрешността на страната и на морските плажове е 70 към 30%. Язовири, микроязовири, вирове са неохраняеми - именно там стават най-много удавяния. И там обаче има тенденция за намаляване на общия брой на удавянията. През 2018 г. общият брой в страната е 133, 2019 г. е 93, 2020 г. - 83, 2021 - 96, а 2022 г. - 78. Преди 15-ина години у нас имаше между 180 до 200 удавени за година.

“Основният ни приоритет е да работим за намаляване на водния травматизъм в партньорство с други институции и медиите. От 15 г. работим по образователните програми за превенция, мисля, че работата ни вече дава резултати. Помагат МОН, защото ни допускат в училищата, МВР като партньори в комисиите, които контролират спазването на обезопасяването на неохраняемите водни площи, Министерството на туризма, както и концесионерите. Подчертавам и ролята на медиите - отправяме послания към хората, а не просто съобщаваме за поредния нещастен случай”, коментира Антон Налбантов. Постепенно се повишава културата на поведение на хората. Тази година БЧК прави силна кампания - раздават брошури на плажа и в хотелите при настаняване на туристите.