17 болници въртят далавери с клиничните пътеки

Актуални новини
14:31 - 09 Август 2021
3021
17 болници въртят далавери с клиничните пътеки

Контролните органи на НЗОК и районните здравноосигурителни каси са извършили 2169 проверки в болниците и 6514 проверки на изпълнители на извънболнична медицинска и дентална помощ за периода 1 януари - 30 юни 2021 г. Проверките са показали, че в 17 болници са въртени измами с клиничните пътеки, показва справка за контролната дейност, публикувана на интернет страницата на НЗОК.

За шестте месеца са били извършени и 40 проверки по жалби на граждани, като в 30 от инспекциите са констатирани нарушения, в останалите - не.

Най-често установените нарушения при проверките в болниците са били за неспазени индикации за хоспитализация; неизпълнение на диагностично-лечебния алгоритъм; непълна медицинската документация; отчитане на две последователни хоспитализации на едно и също здравноосигурено лице по терапевтична клинична пътека, когато в хода на лечението се индикира необходимост от оперативно лечение.

Неосигуряване на пациентите на непрекъсната болнична помощ и грижите, както и координация между специалистите, които ги осъществяват, неспазени критерии за дехоспитализация - лечебният процес не е довел до положителни резултати в условията на минималния болничен престой, както и липса на медицинско заключение при дехоспитализацията за липса на медицински риск от приключване на болничното лечение, са останалите констатации.  Открито е и неспазване на изискванията за завършена клинична пътека.

През същия период са били прекратени договори със 17 лечебни заведения по конкретни клинични амбулаторни процедури или клинични пътеки, като основните причини са били липса на необходими специалисти или апаратура, отчетена, но неизвършена медицинска дейност и неизпълнение на изискванията за осигуряване на денонощно обслужване.

В извънболничната медицинска помощ най-често констатираните нарушения са били свързани с неспазване на условията и реда за оказване на медицинска помощ по диспансерно наблюдение; нарушение на изискванията за налично и технически изправно медицинско оборудване и обзавеждане; нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация; неспазване на обявения график в амбулаторията.

Най-честите нарушения в извънболничната дентална помощ са били установени при вида и обема на оказаната помощ; нарушения в критериите за качество при установено несъответствие в орален статус на здравноосигуреното лице и отчетени дейности; нарушения, свързани с посочване на неверни данни в отчетите, изискуеми по договора; налично и технически изправно медицинско оборудване и обзавеждане, показват проверките.