20% от децата са пред риск от отпадане от образователната система

Всеки пети седмокласник не се справя нито с българския, нито с математиката

Новини
13:37 - 27 Юли 2021
1548
20% от децата са пред риск от отпадане от образователната система

Децата на родители със средно и висше образование се справят поне двойно по-добре с учебния материал от децата от необразовани семейства.

Анализ на дистационното обучение в електронна среда, изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката, обаче отчита, че по време на онлайн обучението ножицата между двете групи се е разтворила дори още по-широко.

От МОН посочват, че анализът, представен в края на миналата седмица, показва някои притеснителни резултати - задълбочаване на образователните неравенства, влошаване на мотивацията, ангажираността и знанията на голяма част от децата и риск от увеличаване на отпадащите от образователната система.

На националното външно оценяване по български език и литература в VII клас през тази година учениците, чиито родители не са посещавали училище, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната. 

Половината от средния брой точки имат децата от семейства с основно образование. На противоположния полюс са седмокласниците с родители висшисти - те надхвърлят средния резултат с 29%.

Учениците от семейства със средно образование пък имат резултати около средното равнище.

Подобна е картината и на изпита по математика след VII клас. Децата на висшистите са показали резултати с 39% над средните, докато учениците с неграмотни родители са постигнали само 38% от средното равнище. Разликата е над 3,5 пъти.

Просветният министър проф. Николай Денков отбеляза, че учениците, получили под 30% от максималния брой точки на националното външно оценяване след VII клас по български език и литература, са приблизително 21%, а на изпита по математика такива са почти половината. По негови думи това означава, че всяко пето дете не се справя с материала нито по български език и литература, нито по математика и е пред риск от отпадане от образователната система.

От подобен порядък са разминаванията в знанията на учениците и в другите класове, които се явяват на национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити.