25 организации искат още време за правилните решения за реформата в образованието

25 експертни организации настояват за по-дълъг и професионален разговор за предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени в Закона за предучилищното и училищното образование, съобщиха от фондация "Заедно в час".
В отворено писмо на неправителствените организации, които работят в сферата на образованието, се изтъква, че предвидените промени в основния закон за образованието засягат важни проблеми на сектора, но трябва да се обсъдят много много по-задълбочено, за да се намерят правилните решения.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование е публикуван на 23 май за обществено обсъждане, което продължава до 23 юни. Според НПО-тата обаче срокът не е достатъчен за задълбочен и професионален разговор по всички теми, засегнати в законопроекта.
"Фондация "Заедно в час" информира, че е провела дискусии с над 300 директори, учители, експерти от регионалните управления на образованието (РУО) и представители на бизнеса, за да събере мнения на повече представители на заинтересовани страни по предложенията на министерството. "Изводът е, че в проекта има добри намерения, но те трябва да бъдат много по-обстойно обсъдени и подобрени, за да доведат до положителна промяна в образованието", коментира д-р Нели Колева, ръководител на направление "Стратегически партньорства" в "Заедно в час".
В отвореното писмо се изразява подкрепа за идеите на МОН за промени по отношение на:
- ролята на училището в изграждането на ценности в учениците;
- подкрепата за деца с различен от български майчин език;
- мерки към ученици, които не са постигнали базисните знания и умения за съответния клас;
- необходимостта от десегрегация в сферата на образованието;
- оценяването на работата на учителите;
- продължаващата квалификация на учителите и директорите.
Същевременно според експертите в гражданските организации обаче в законопроекта има множество непълни и недостатъчно добре съобразени текстове, които настоящия си вид създават риск от задълбочаване на проблемите, вместо да ги разрешат.
"Подобни ключови промени, засягащи стотици хиляди деца, учители и родители и обхващащи широк кръг специфични предизвикателства в системата, имат нужда от достатъчно продължително и задълбочено обществено обсъждане преди да бъдат предложени за гласуване в Народното събрание", се изтъква в отвореното писмо. Затова подкрепилите го организации препоръчват МОН да удължи срока за общественото обсъждане и да организира поредица от тематични професионални срещи и разговори по предложените в законопроекта теми, както и за липсващите в него неща.