4 часа спорове в СОС: Поискаха оставката на зам.-кмета Илиян Павлов за промените в движението

Прошко Прошков заяви, че управникът дава възлагане за изработване на проект 3 седмици, след като вече е започнало неговото изпълнение

Политика
21:23 - 23 Май 2024
3517
4 часа спорове в СОС: Поискаха оставката на зам.-кмета Илиян Павлов за промените в движението

Спорове и поискани оставки белязаха днешното извънредно заседание на Столичния общински съвет (СОС) във връзка с организацията на движението в центъра на София. Общинските съветници дебатираха по спорните промени на бул. "Патриарх Евтимий" близо 4 часа.

Оставката на заместник-кмета по транспорт на София Илиян Павлов поискаха от групата на "Има такъв народ" (ИТН) в СОС, съобщи общинският съветник от ИТН Пламен Данаилов на брифинг преди днешното извънредно заседание на съвета. Причината за исканата оставка по думите на Данаилов е ситуацията с новата организация на движение около Националния дворец на културата (НДК). Данаилов заяви, че няма как Павлов да продължи да работи за Столичната община. По думите му съдът се е произнесъл, че промените са незаконни, предаде БТА.

Междувременно с пешеходното шествие под надслов "Стоп на беззаконието по пътищата" граждани протестираха пред сградата на Столична община.

Недоволните поискаха отстраняването на общинския съветник Благовест Георгиев от всички заемани от него постове в СОС. В началото на април, управлявайки лек автомобил след употреба на алкохол, той причини катастрофа в столицата. Георгиев беше част от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" ("Спаси София"), но след инцидента беше отстранен от групата и в момента е независим.

От група на ГЕРБ-СДС в СОС заявиха, че в средата на април са започнали действията по въвеждане на новата организация на движение в района на НДК, а възлагането на проекта от заместник-кмета по транспорта Илиян Павлов става на 7 май.

Прошко Прошков заяви, че зам.-кметът по транспорт дава възлагане за изработване на проект три седмици, след като вече е започнало неговото изпълнение. Той подчерта, че грубо се погазва принципът за информираност на СОС, на гражданите, на административните процедури, които трябва да се съгласуват.

Прошков подчерта, че местата за паркиране не са с 50 по-малко, а със 143 места. Положената нова маркировка вече пада, каза той. Анализите на трафика показват, според него, че няма подобрение на движението на градския транспорт. С включването на секцията, която дава право на ляв завой по ул. "Фритьоф Нансен" ще има има още по-големи затруднения, смята Прошков. Според него дебатът дали проектът е добър и смислен е безпредметни, тази сесия на СОС също е безпредметна, коментира общинският съветник.

Той каза още, че е изхарчен обществен ресурс от над 1 млн.лв., без да има остойностена сметка по този проект.

От групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" ("Спаси София") (ПП-ДБ-СС) отговориха на обвиненията на ГЕРБ като посочиха, че проектът за новата организация на движението в центъра на София е гласуван в Транспортна комисия на 9 април. Според общинската наредба за организация за движение комисията е органът, който съгласува проектите за организация на движение, обясни общинският съветник от групата на ПП-ДБ-СС Борис Бонев. По думите му това, което от ГЕРБ са представили като информация, е свързано с актуализация на проекта за обособяване на велосипедните алеи, подписано на 2 май, а не проектът за организация на движението.

Иван Таков от групата на "БСП за България" напомни, че съдът е постановил, че промяната е незаконна. Той посочи, че от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са дали данни, че бус лентата не е донесла никакви приходи в хазната. Според него велоалеите могат да останат, но да бъдат преместени само от едната страна на пътното платно. Той обърна внимание на това, че проблем имат не само живущите в района, но и преминаващите оттам.

Кметът на София Васил Терзиев бе категоричен, че проектът за промени по централните столични булеварди трябва да бъде довършен. Той заяви, че съжалява, че не го е обсъдил достатъчно с районните кметове и обитателите на домове наоколо преди да започне ремонтът.

Според него проектът за промени се използва с предизборна цел и не е отговорно да се дава фокус върху това напрежение на фона на многото друго, което има да се свърши.

По думите му най-добрият начин да се покаже, че урокът е научен е като следващият проект няма подобни дефицити при изпълнението.

"Пътят е да се довърши проектът, да се създаде една група по всички заинтересовани страни, за да могат да се адресират всички проблеми - какво да се направи с паркинга на "Иван Вазов", как да се уредят зоните за живеещите в района и за временно престояващите", заяви столичният кмет.

Зам.-кметът по транспортни политики Илиян Павлов изтъкна, че преди новата организация на движението е липсвал баланс и че "Патриарха" е бил зает "изцяло от автомобили". Той е на мнение, че сега има баланс между всички участници в движението. Според Павлов тези мерки са изключително закъснели и е трябвало отдавна да бъде изпълнени, но е липсвала политическа воля.

Припомняме, че промените в организацията на движение в центъра на София започнаха да се въвеждат по време на Великденските празници. Те бяха последвани от дни на протести на кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Фритьоф Нансен", на живущи и собственици и ползватели на търговски обекти в района. На 10 май последва извънредно заседание на постоянната комисия по транспорт към Столична община. Дни след заседанието на комисията Административен съд София-град (АССГ) се произнесе за въвеждането на новата организация на движението около НДК. Съдът постановява да бъдат безусловно прекратени действията, извършвани от длъжностни лица от Столична община. Решението на съда предизвика множество реакции в политическите групи в СОС, което доведе до днешното извънредно заседание на съвета.