4000 куфара в час. Дали? Ама, надали!

Истерията сред пътниците на летище "София" продължава и в жегите, хората чакат с часове багажите си, персоналът е кът

Новини
15:00 - 04 Август 2023
5029
4000 куфара в час. Дали? Ама, надали!

На никой не му е приятно да чака в жегите или да изпусне полета си. Всъщност, доста полети са отменени, а компаниите само се оправдават, което по никакъв начин "не грее" пътниците. В последно време хората чакат с часове багажите си, след като са кацнали на родна територия.

Работниците вече открито роптаят срещу концесионерите, които са във владеене от няколко години, но подобрения няма никакви, освен една тоалетна на Терминал 2, която всички наричат "дубайската".

"Над два часа чаках за куфарите ни след полета на "България Еър" от Лондон. Абсурдно поведение. Оправданието беше: "Работят двама човека за 850-900 лева на месец... Е*ем ти концесията! Два на два летище, а е абсолютен хаус и разграден двор", сподели Данчо Димитров, използвайки социалната мрежа Фейсбук.

Той не е единственият, който е пряко засегнат по този начин - дълго и изнервено чакане, гарнирано с тотална истерия на родния аеропорт. Все повече служители напускат, а от това страда целият трудов процес на софийското летище.

Концесионерите опитват да спасят по някакъв начин репутациата - своята и на летището, като пускат различни "партенки" за подобрения, които съвсем скоро ще станат факт.

Един от най-тиражираният слух е, че съвсем скоро 4000 куфара на час ще може да обработва новата система за багаж на летище "София". В момента на Терминал 2, който след края на 2024 г. ще стане единственият на летището, работи система, която обработва максимум по 500 куфара на час!

Системата на Терминал 1 е с дори по-малък капацитет, но там и полетите към момента са много по-малко и се очаква да намаляват постепенно с оглед на закриването на терминала и използването му в бъдеще като ВИП зона.

Именно заради закриването на Т1 в момента върви разширяване и увеличаване на пропусквателната способност на Т2. Основна причина за забавянията с багажите и при излитане, и при кацане е багажната система, която според специалисти е проектирана с твърде малък капацитет още при откриването на летището през 2006 г. Сега настоящите четири багажни конвейера ще се удвоят до осем последно поколение.

Стандартът показва, че за 20 минути максимум трябва да бъде обслужен самолет от кацането до вземането на куфарите от багажната лента, но на този етап не се получават нещата, тъй като персоналът е кът.

В момента пътници често се оплакват от чакане на багажа от 30 до 40 минути дори в извънпикови часове.

Очаква се и друго нововъденеие - да се увеличат гишетата за чек-ин от 34 на 50. Новата система ще има възможност, както за чек-ин от физически агенти, така и за пълно самообслужване (т.нар. self-bag drop) при предварителна регистрация за полет.

Трансформира се и зоната при ескалаторите, с която сега има проблем. Според експерти тя е изградена неефективно и това води до голямо скупчване при проверка на пътници и техният ръчен багаж, както и граничен контрол. Там ще бъдат инсталирани четири врати с автоматични четци, които ще се отварят след прочитане на QR кода от бордната карта. За да се ускори последващата проверка за сигурност, е предвидено рентгеновите апарати да се удвоят от 6 на 12. Но това няма да е достътачно, тъй като отново се опира до човешкия фактор - няма работници!

До края на 2024 г. на летището (уж) ще заработи и изцяло нова и разширена зона за търговия и обществено хранене. Тя ще бъде незаобиколима – пътят от паспортната проверка до гейта ще минава през търговските обекти.