43,4% от софиянци пътуват с транспорта на Фандъкова

По 0,4 на сто от столичани се возят на таксита и тротинетки

Общество
18:07 - 15 Януари 2021
1183
43,4% от софиянци пътуват с транспорта на Фандъкова

Малко по-малко от половината - 43,4% от софиянци, пътуват с градски транспорт, а 31,8% се придвижват с кола. Това сочат данните от анкетно изследване за разпределението на пътуванията в София, което е представително за населението на столицата на възраст от 14 до 80 г.

То е направено от аналитично-консултативната група “Ей Си Джи” ООД. В него са участвали 5019 души, с които е направено интервю “лице в лице”. Анкетите са направени в периода от 1 до 23 ноември 2020 г.

В тях са участвали 48,6% мъже и 51,4% жени. По възрастови групи най-голям е делът на анкетираните между 18 и 30 г. - 21,7%; 31 - 40 г. - 20,2%, и 41 - 50 г. - 18,2%.

Сред тях работещите са 59,9%, пенсионерите - 16,4%, студентите - 8,8%, учениците - 5,3%, безработните - 4,1%, работещите пенсионери - 3,3%, и домакините - 2,2%.

43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил

Напук на пандемията данните от анкетата сочат, че пешеходците намаляват - от 29,7% през 2017 г. на 24,9% сега. Малко по-малко са и движещите се с велосипед - от 1,8% през 2017 г. на 1,1% през 2020 г. Едва 0,4% декларират, че използват тротинетка, също толкова се движат с такси, 0,2% - с мотоциклет, а 0,1% ползват автомобили за споделено пътуване.

На въпрос какъв транспорт обичайно използват в делнични дни, 43,4% от анкетираните отговарят, че пътуват с градски транспорт, 31,8% - с кола, а пеша - 21,8%. С велосипед се движат 1,8%, с тротинетка - 0,6%, с автомобили за споделено пътуване- 0,4%, а с мотоциклет - 0,3%.

Логично - най-често с автомобил се придвижват работещите - 45,7%, следвани от домакините - 25,9%, студентите - 19,3%, и безработните - 17,7%.

43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил

Градският транспорт пък е предпочитано средство за придвижване за 56,4% от работещите пенсионери и 56,3% от студентите, следвани от 51,9% от учениците и 51,5% от работещите пенсионери.

Пеша пък най-често ходят 38,8% от пенсионерите, 36% от домакините, 31,2% от учениците и 30% от безработните. С велосипед се придвижват само 4,9% от студентите, 4,4% от учениците, 3,8% от безработните и едва 1,7% от работещите.

5019-те анкетирани са осъществили 13 519 пътувания от начална до крайна точка, което прави средно по 2,7 пътувания. Тези пътувания включват 15 675 единични придвижвания. 6992 от тях са с градски транспорт, пише в доклада за изследването.

Така от данните става ясно, че през 2020 г. ползващите автобусните линии на градския транспорт са се увеличили до 51%, като през 2017 г. те са били 44,4%. Логично нараства и броят на пътуващите с метро - от 21,8% през 2017 г. те вече са 24,3%. Намаляват обаче пътниците в електротранспорта - с трамвай се возят 16,9%, а с тролей - 7,8%.

Най-често софиянци пътуват с една линия, без да се налага да се прекачват на друга. Тези пътувания са 86,5%.

Пандемията е накарала софиянци да ходят по-често пеша или да използват повече автомобил, става ясно от данните за нагласите на анкетираните относно начина им на придвижване в условия на усложнена епидемиологична обстановка.

На въпрос дали са променили начина си на придвижване по време на пандемията от COVID-19 70,7% отговарят с “не”. 14,9% обаче казват, че заради коронавируса ползват по-често автомобил, а заради риска от зараза 14,2% вече се придвижват по-често пеша. Пандемията е “качила” на велосипед едва 1,4%, които признават, че карат повече колело.

На въпрос дали се чувстват сигурни да пътуват с обществен транспорт в условията на предприетите противоепидемични мерки 48% отговарят положително, а “не” посочват 52% от анкетираните.

Любопитни са и данните за нагласите на анкетираните към евентуална нова услуга - заплащане на допълнителна цена за пътуване с нощен транспорт към абонаментна карта. 70,6% от запитаните 2257 души отговарят, че не биха платили за подобна услуга, а 13,4% отговарят с “да”. Средната допълнителна цена, която последните биха платили, е 6 лв.