Алфа рисърч: Не джендърът, а лошата дисциплина и агресията са проблем в училище
Въпреки атаките, базовите нагласи на българите към ЛГБТ хората остават непроменени през 2024 г.
Проучване на Алфа рисърч показва, че, мнозинството българи смятат, че най-сериозните проблеми в българското образование не са свързани с „джендър идеологията“, а с лошата дисциплина, агресията, липсата на интерес у учениците, разпространението на наркотици и вредни вещества в близост до училищата и други.
Проучването по поръчка на фондация GLAS затвърдява, че базовите нагласи на българите към ЛГБТ хората остават непроменени и през 2024 година, въпреки многобройните атаки над общността.
Социално-политическият контекст през 2024г. се открояваше със силна динамика по отношение на ЛГБТ хората и техните проблеми. В редица случаи, повлияни от политически събития като изборите за Европейски парламент, предсрочните парламентарни избори в България или Олимпиадата в Париж,
ЛГБТ хората бяха обект на повече или по-малко ожесточени публични спорове.
В резултат на все по-радикализиращи се пропагандни тези, ЛГБТ хората станаха обект и на повече целенасочени атаки, а и на специални законодателни разпоредби с промените в Закона за предучилищно и училищно образование.
Подобен контекст може да задълбочи в негативна посока преобладаващо неутралната нагласа на българските граждани към ЛГБТ хората. Данните от настоящото проучване на Алфа рисърч, обаче показват, че за момента в България изостреният публичен хор срещу ЛГБТ общността има слабо влияние върху обществените нагласи по темата. Базовите нагласи, които Алфа Рисърч проследява в сравнителен план във времето като цяло остават непроменени, с леко разколебаване на най-твърдата подкрепа за ЛБГТ позиции по някои въпроси:
Преди всичко, огромното мнозинство от жителите на страната смятат, че
трябва да бъдат гарантирани правата на хората с различна сексуална ориентация
по отношение на достъпа до здравеопазване (86%), равенство пред закона (67%), право на собственост (66%).
Известно разколебаване, но все пак с подкрепа от почти всеки втори е тезата, че на ЛГБТ хората трябва да им бъде гарантирано зачитане и уважение на личността в образователните институции (49%).
За поредна година се потвърждава наблюдението, че колкото повече личен опит имат българите в пряк контакт с ЛГБТ хора, толкова по-приемащо се отнасят.
Приетите през лятото промени в Закона за предучилищно и училищно образование и по-специално, разпоредбите срещу „нетрадиционната сексуална ориентация“ разпалиха публичен спор има ли такъв проблем в училищата в страната. Настоящето проучване обръща специално внимание върху закона, като доминиращата обществена нагласа по този въпрос се откроява със следните елементи.
Най-голяма част от българските граждани смятат, че
най-сериозните проблеми в българското образование, чието решаване не търпи отлагане са от друг характер.
На първо място, хората поставят лоша дисциплина (46%), агресия и конфликти между учениците (46%), липса на интерес у учениците към училището (42%), разпространение на наркотици и други вредни вещества в близост до училищата (34%), недостатъчна взискателност към учениците (28%), трудни за възприемане учебници и помагала (21%). Едва след тях се нарежда разпространението на „джендър идеология“, разпознавано като проблем от една пета от пълнолетните граждани.