Анри Кулев показва еротично-библейски сюжети в Пловдив

С провокативната изложба живопис „Сузана и старците“ художникът отдава почит на Тициан, Рубенс, Босх, Пикасо

Култура
11:31 - 17 Октомври 2024
2502
Анри Кулев показва еротично-библейски сюжети в Пловдив

Проф. Анри Кулев подреди в галерия „Възраждане“ в Пловдив 15 еротично-философски картини в изложбата живопис, наречена „Сузана и старците“. Провокативната експозиция бе открита на 15 октомври и може да бъде разгледана до 4 ноември.

"Мнозина познават сюжета на древната притча, а останалите трябва да прочетат 13-та глава от Книгата на пророк Даниил в Старият завет. Там всичко е изведено пределно ясно за целите на поучителния разказ: Сузана е светица, старците са мерзавци, младежът Даниил (който всъщност е разследващ прокурор и бъдещ пророк) е по-мъдър от старите оглупели съдии.

Ако изключим обаче божествената нишка на пророка Даниил и останем при грубия сюжет, възниква един прекрасен въпрос: Въпросът за гледната точка.

Защо всички велики художници от Възраждането, с такова вдъхновение, са рисували голата Сузана, а почти никой не се е развълнувал и нарисувал сцената „Съдът над старците“?", споделя художникът за най-новата си изложба.


"С очите на старците са гледали и Гвидо Рени, Лоренцо Лотто, Рубенс, Ван Дайк, Веронезе, Тинторето, Тиеполо, Рембрант и дори Артемизия Джентилески, а заедно с тях още хиляди знайни и незнайни художници са движели четките си по съблазнителните форми на Сузана.

Влезли в собствените си картини, през воайорските погледи на старците, те също като тях са материализирали желанието си за физически допир до тялото на младата жена. А през картините им това желание е завладяло и милиони зрители... Всички сме в кюпа...

Цялото културно човечество наднича в закътаната градина до басейна и очите му лазят по сластните форми на Сузана в интерпретация на Тициан, Джузепе Бартоломео, Якоб Йорданс та чак до Пикасо. Посланието е толкова ясно, че дори един от големите американски художници на 20-ти век Томас Харт Бентон е включил в картината си себе си като воайор. Във всяка една от тези прекрасни живописни композиции следим сюжета през очите на похотливите старци.

А ако историята е разказана от гледната точка на Сузана? Млада, красива жена, която гледа с насмешка секси напъните на възрастните си ухажори. За разлика от старците, тя моментално е оценила ситуацията и е решила, че „Мисията е невъзможна“.

Това всъщност е и идеята в моите петнадесет картини. Изложбата би могла да се нарече и така „Гледната точка на Сузана“. Два свята – на младата жена и този на старците, херметично затворени един за друг - сексуално, възрастово, финансово.

Като пример една от композициите: Затворени в тежки водолазни скафандри, старците са от света на „принудителното дишане“, на липсата на кислород, на сексуална сила. Сузана – свободно дишаща под водата с пищно разлети форми. Търсеща, но ненамираща контакт с двамата смелчаци, потопили се в дълбините на нейната сексуалност.


Следващата композиция носи същото послание: Старците  са херметично затворени в пясъчния часовник, засипани от изтичащото време. Погледът на Сузана е насочен към зрителя, а мисълта и вероятно скита в бъдещето. В друга картина виждаме скучаещата в басейна Сузана и долетелите на крехките крила на надеждата изнемощели старци. Красивата Сузана дори не забелязва тези досадни хвърчащи създания.

Невъзможният контакт личи и от следващата композиция. Залязващото слънце (на живота им?) ще отнесе в дрезгавината на нощта двамата злополучни воайори, които като слоести облаци се носят в небето. Хладният вятър на нейното безразличие ще отвее зад хоризонта злополучните вавилонски пенсионери. И т.н. и т.н...

Моля, любезната публика да продължи тази своеобразна кино разходка в картините, осмисляйки сюжета през тази гледна точка. И да измисли по-добре от мен собствени истории нещо, което е и една от функциите на живописта като изкуство.

Накрая, отдавайки почит на огромния талант на гореспоменатите художници, реших да използвам един от любимите приоми на изкуствения интелект – компилацията.

Срамежливата кражба на различни цитати „а ла“ са коронния номер на светлото компютърно бъдеще градено от A.I.. За това тук там в композициите съм вмъкнал образи (цитати) от Тициан, Рубенс, Босх като предоставям на интелигентната публика да ги открие и оцени. Приятно гледане!", обръща се към публиката проф. Анри Кулев.

"Художникът Анри Кулев има зад гърба си стотици рисунки на еротична тематика, даже има голям албум с творби по темата. Но това не са някакви еднопланови еротични намеци. При Анри нещата винаги са много по-сложни, така, че неговата еротична живопис е многозначна, никога самоцелна – зад всяка рисунка стои история, виц, анекдот, винаги прозира закачката, хуморът. Авторът рисува еротиката някак вселенски, за по-дълбок поглед от първоначалния", споделя за изложбата съсоственикът на галерия "Възраждане" Краси Алексиева.


"И ето, че изборът на темата за Сузана и старците (библейска история) за новите му творби никак не е случаен. Тук, Анри има широко поле за действие и той не пропуска шанса да сътвори цяла изложба. Еротиката е в апогея си, защото защитава една всеизвестна притча, по която са опитвали четките си много известни художници.

Анри е верен на себе си и картините му са както верни на сюжета, така и се отклоняват по анрикулевските пътеки на едно силно авторско преживяване и претворяване на темата за похотта, опита за прелъстяване на героинята, за възмездието. Зрителят ще е очарован да потъне в сюжета, който е колкото библейски, толкова и съвременен", казва Краси Алексиева.