Арт пророчество: Наш художник предрече водния ад във Венеция

Нещо за четене
17:00 - 14 Ноември 2019
8008
Арт пророчество: Наш художник предрече водния ад във Венеция

Българският художник Петко Дурмана, кандидатствал с кураторски проект за участие във Венецианското биенале, предрече чрез арт инсталацията си потопа в италианския град. През последните дни Венеция бе ударена от най-голямото наводнение от десетилетия насам, поради което биеналето за съвременно изкуство беше затворено преждевременно.

Проектът за биеналето на авангардиста Петко Дурмана, наречен „Ядрена зима”, всъщност поставяше зрителя в ситуация, в която Венеция е наводнена. Българският павилион трябваше да представлява макет на главната пешеходна улица в града, която е потънала във вода, а още от вратата посетителят се сблъсква с патрулна лодка, след което мрачните приключения продължават из залите. За съжаление, нашето жури отхвърли проекта, а изкуствоведът д-р Мария Василева дори го обяви за „неактуален”.

Външните стени към Канале Гранде са разрушени и се вижда градът, който е пресъздаден като прожекция
 
 
В началото на годината у нас жури избра проекта „Как живеем“ на куратора Вера Млечевска и художниците Рада Букова и Лазар Лютаков да ни представя на Венецианското биенале през 2019 г.

„Днес, когато Венеция е под вода, само няколко месеца след откриването на биеналето, всички световни медии щяха да пишат за българското представяне, ако тези хорица в журито имаха малко съвест и отношение! Вместо това обаче изпратиха онзи трагикомичен фибран с пластмасови чаши за 600 хил. лв, който никой никога не забеляза. Неактуален...”, коментира авторът на пророческия проект Петко Дурмана. Арт инсталацията му бе създадена съвместно с Димитър Вранчев, 3D артист и интериорен дизайнер.

Така например още при обсъждането на проектите кураторът Кати Рей Хъфман горещо препоръчва България да бъде представена в 58-то Венецианско биенале през 2019 с произведението „Ядрена зима”, което бе предвидено да бъде създадено специално за Биеналето.

През барикадираните врати, които служат за прозорци се вижда много добре това което е останало от града



"Ядрена зима" поставя зрителя дълбоко в бъдещето, така, както то би било преживяно на третия етаж на палацо Джустиниан Лолин в една постапокалиптична перспектива. Дворецът, разположен на Гранд Канал, в крайна сметка ще бъде споходен от съдбата на всички други сгради във Венеция – почти пълно потапяне. Учените предупреждават, че нивото на морето ще се вдигне с метър и половина само до 2100 година. За сравнение, повишението за цели хиляда години назад е било само 30 см. Изследователи, финансирани от ENEA, италианската национална агенция за нови технологии, енергия и устойчиво развитие са установили, че 33 области в Италия са с висок риск от пълно изчезване под вода. Ядрена зима поставя този проблем и разпознава една нарастваща дилема”, коментира независимият куратор.

По стените са окачени и подпряни различни утилитарни предмети, които се използват като инструменти, а при необходимост и като оръжия. Навсякъде по стените се вижда цокъл с височина от около половин метър над пода, който маркира докъде стига водата. 3D илюстрация Димитър Вранчев


И допълва: „Дурмана ще покани зрителя да види какво би било да се озове във Венеция, при екстремно високо ниво на водата и преживявайки “ядрена зима” – екологично състояние предвидено от Карл Сейгън, което се получава след поредица ядрени взривове. Ядрената зима води до пълна тъмнина на земята, предизвикана от гъст пласт прахови частици и пепел, блокиращи напълно слънчевата светлина. Тя е екстремен постапокалиптичен сценарий за оцеляване, до който може да се прибегне като последно възможно решение на глобалното затопляне.”

Част от визуализацията на кураторския проект

„Бъдещите хора наистина ще се адаптират, но днес, без технологията за нощно виждане, бихме били слепи в така описаната ситуация. Затова и зрителят се потапя в начина на живот на оцелял при ядрена зима човек досущ като него/нея, с тази разлика, че, за да разгледа обиталището му/ѝ, ползва уреди (бинокли) за нощно виждане. Посетителят на българския павилион ще преживее нещо уникално и пророческо. Влизайки в залите на третия етаж, с човешкия им мащаб на жилищно пространство, първият елемент, с който посетителят ще се сблъска е патрулна лодка, очевидно „попаднала“ в главната входна зала при предишна acqua alta (висока вода). Изложбеното пространство гледа към Гранд Канал, а по стените са видими следи от дори по-високи нива на водата. Изгледът през прозореца към постапокалиптичния венециански пейзаж ще се симулира от инфрачервени видеопрожекции, които са невидими с просто око (посетителят ще може да ги види само с помощта на устройствата за нощно виждане). Шокиращо, Големият канал, който сега е на пешеходно ниво (а понякога се оказва вече и над него), ще е повишил нивото си до третия етаж”, описва Кати Рей Хъфман.

Странен обект с неясна функция и биологични форми, който всъщност е дизайнерси диван
 
 
„Ядрена зима, предложена като проект за българския павилион във Венецианското биенале е резултат от брилянтния творчески подход на Петко Дурмана. Благодарение на задълбочените си проучвания в технологичен, научен и културен аспект авторът създава инсталация без паралел в съвременното изкуство, която ще ни позволи да почустваме и “видим” едно възможно, прогнозирано бъдеще”, е заключението на куратора.

Снимките са от страницата на проекта
във фейсбук "Nuclear Winter in Venice"