Асен Василев няма да даде на кмета на Пловдив заем от 20 млн. лева
МФ няма законово основание за отпускане на безлихвен заем, тъй като не се идентифицира касов разрив по бюджета на общината
Министерството на финансите няма да отпусне искания от кмета Здравко Димитров безлихвен заем в размер на 19,7 млн. лева.
От ведомството на Асен Василев отговориха на запитване на TrafficNews относно искането на Община Пловдив, което бе отправено в края на септември. То бе свързано с получаването на средствата за заплати и текущи разходи.
Тогава се поставиха и въпроси
дали Община Пловдив не е в състояние на фалит, като се е задействала т.нар. процедура за финансово затруднение.
Това е процедурата, при която общините нямат средства за разплащане и минават през оздравителен план, съгласуван през финансовото министерство.
„В писмото от кмета Здравко Димитров не е посочено нормативно основание, въз основа на което се иска заем от държавния бюджет, няма приложено и решение на общинския съвет за даване на съгласие за поемане на дълг в горепосочения размер в изпълнение на изискванията на закона.
Безлихвени заеми не се отпускат на общини, когато решението на общинския съвет за поемане на дълг е прието след изтичането на 39 месеца от неговото избиране.
По този начин се гарантира, че няма да бъдат натрупани необезпечени дългове в тежест на новоизбраната местна власт. В този смисъл Министерството на финансите не би могло да вземе решение за отпускане на такъв заем, тъй като това би било в противоречие със Закона за публичните финанси”, пишат от финансовото министерство.
От друга страна, Министерството на финансите няма законово основание за отпускане на безлихвен заем от централния бюджет на Община Пловдив, тъй като не се идентифицира касов разрив по бюджета на общината.
Анализът на данните за касово изпълнение на бюджета на Община Пловдив
към 31.08.2023 г. показва, че общината отчита излишък по бюджета си в размер на 0,4 млн. лв., както и наличности в размер на 100,2 млн. лв.,
което е с 27 млн. лв. повече в сравнение със същия период на миналата година.
Изпълнението на постоянните данъчни приходи и на таксата за битови отпадъци бележи много добри темпове, като към края на август 2023 г. изпълнението на приходите от данъка върху недвижимите имоти е 66%, на данъка върху превозните средства - 63%, а на таксата за битови отпадъци - 71% спрямо приетите им планови годишни стойности в общинския бюджет.
По отношение на просрочени задължения - към 31.08.2023 г. общината отчита 0,1 млн. лв. просрочени задължения към доставчици и не отчита просрочени задължения към персонала, което също не кореспондира с отправеното искане за безлихвен заем за плащане на заплати. Община Пловдив посочва, че
към същия период има 20,2 млн. лв. несъбрани вземания, главно просрочени публични общински вземания за данъци и такси и вземания от наеми.
„В тази връзка следва да се положат необходимите усилия и своевременно да се предприемат съответните действия за събиране на вземания, които значително надвишават просрочените задължения на общината и с които тя би могла да погаси същите”, се казва в съобщението.
Въз основа на данните от годишните отчети за касово изпълнение на бюджетите на общините, оборотните ведомости, въведената информация в Регистър общински дълг и информацията за събираемостта на местните данъци към края на 2022 г., Община Пловдив не попада в кръга на общините с финансови затруднения през 2023 г., тъй като за нея не са налице три или повече от условията, определени в закона.
Към края на 2022 г. за община Пловдив е налице само едно от условията – „наличните към края на годината поети ангажименти за разходи по бюджета на общината надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години“, като отчетените от общината ангажименти за разходи по бюджета на общината са 52,2 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години.