АВИОБОМБА: Правителственият "Фалкон" държи сигурността на всички полети над София
Малкият самолет е оборудван със скъпи уреди за облитане на радарите, кой ще го прави сега?
Хаос в Ръководство "Въздушно движение" предващава авиоексперт, пожелал анонимност, пред Lupa.bg броени минути след новината от транспортния министър Гроздан Караджов, че правителственият самолет "Фалкон" отива в пенсия. Машината, изначално купена от РВД, ще бъде продадена на търг, а на нейно място вероятно няма да се купи нов самолет.
Какво обаче означава това за останалите полети на летище "Васил Левски" в София, а и не само обслужваните от него?
"Фалконът" е купен през 2001 г. за 42 млн. долара. Извършил е хиляди полети. И въпреки че може да превозва едва десетима пътници на кратки разстояния, е много важен компонент от сигурността на РВД системите, обяснява експертът.
А причината е, че той се използва за облитане и калибриране на аеронавигационното оборудване. Полетите се плащат от бюджета, а самата машина е снабдена с изключително скъпа апаратура за целта. Облитане се прави и за проверка на системата за инструментарен заход на полоса, и за други нужди на авиозвеното под шапката на ведомството на Гроздан Караджов.
При така поставената ситуация на бъдещата продажба на френската машина не е ясно дали уредите ще могат да се преместят на другия правителствен - "Еърбъс".
"4.4 млн.лв.за 290 часа работа средно годишно. Такава е издръжката на правителствения “Фалкон” според справката, която ми представи вчера ръководството на Държавния авиационен оператор. Това даже не е лукс. Това е разсипия!
И цинизъм в днешните трудни времена, когато всеки се чуди откъде да съкрати разходи, за да се намерят пари за по-големи и належащи нужди. Само задължителният основен ремонт на правителствения “Фалкон” тази година струва 6.76 млн.лв. Отделно се плаща за специализирано наземно и тренажорно обучение на пилотите и техническия персонал, които се провеждат в ограничен брой центрове в чужбина.
Да не говорим, че няма и належаща нужда от поддържането на такава скъпа машина. Другият правителствен самолет - Airbus A319, е значително по-голям, с повече места и отгоре на това издръжката му струва неколкократно по-малко. Той е не само по-ефективен, но и предостатъчен за представителните ни нужди.
За мен логичната стъпка е да се откажем от скъпия правителствен “Фалкон” и да вложим тези средства в дейности, от които ще има много по-голяма полза - например закупуване и/или модернизация на техника за гасене на горски пожари от въздуха", мотивира решението си тази сутрин министър Караджов.