Авиокомпании орязват драстично правата на пътниците
По действащите правила, ако полетът закъснее с повече от 3 часа, пътниците имат право на обезщетение, но според предложените промени този праг се вдига на 5 часа

"Правата на авиопасажерите са застрашени" алармира "Активни потребители". Неправителствената организация визира преразглеждането на Европейския Регламент за правата на пътниците с въздушен транспорт.
Причината за ревизията? Авиокомпаниите не харесват съществуващите правила от 2004 г. Според тях, ако полетът закъснее, превозвачът трябва да изплати обезщетение между 250 и 600 евро. Ако полетът бъде отменен, авиокомпанията следва да премаршрутира с минимално закъснение.
ЕК започна преразглеждането на еврорегламента от 2004 г. още през 2013 г., но се забави заради Брекзит, COVID-19 и т.н. Междувременно пътниците се сблъскват с множество проблеми при упражняването на своите права, а на пазара се появиха нови нерегулирани участници, например уебсайтове посредници при закупуване на самолетни билети онлайн.
Резултатът от този дълъг процес обаче може да се окаже реформа, която поставя авиокомпаниите на първо място, а пътниците - на последно. Авиокомпаниите отчитат рекордни печалби, но правителствата на държавите от ЕС парадоксално обмислят отслабване на пътническите права, вместо да ги укрепят, предупреждават от "Активни потребители".
И обясняват, че по действащите правила, ако полетът закъснее с повече от 3 часа, пътниците имат право на фиксирано обезщетение в зависимост от разстоянието, но според предложените промени този праг се вдига на 5 часа. Проучвания на LENNOC (Европейска компания за наблюдение на полети) показват, че 85 % от пътниците, получили обезщетение, са претендирали такова за закъснение от 3-4 часа.
При това само един на трима пътници, които имат право на обезщетение, го получава. Процесът умишлено е усложнен и утежнен от авиокомпаниите, а голяма част от потребителите дори не знаят за тази възможност. Появиха се редица агенции, които прибират средно 30% комисиона от компенсациите на потребителите, за да предяват от тяхно име искането. Съдилищата разглеждат хиляди дела на разочаровани пътници. А ЕС обмисля ограничаване на правото на обезщетение.
Случва се полетът да бъде отменен. В такава ситуация за пътниците е важно да бъдат пренасочени възможно най-бързо. Според проекта засегнатият ще трябва да изчака 8 часа за премаршрутиране от авиокомпанията, анулирала полета, или да го направи сам и за собствена сметка. Пътниците плащат средно по 1516 лева (770 евро), за да резервират нови полети или настаняване в последния момент, когато превозвачите не изпълняват задълженията си за премаршрутиране или грижа и помощ. Кой от нас ще се съгласи, че пътниците не трябва да бъдат пренасочвани възможно най-бързо, в т.ч. и чрез полети на конкуренти, задават риторичен въпрос експертите. .
Авиокомпаниите продължават да налагат съмнителни такси - въпреки съдебните решения на ЕС, които обявяват подобни практики за незаконни. Съдът на Европейския съюз (СЕС) се произнесе, че ръчният багаж не трябва да се таксува допълнително, но авиокомпаниите продължават да искат пари. Наскоро Ryanair задължи свой клиент да плати 60 евро, защото бутилка за вода за многократна употреба е "издула" пътната му чанта. Испанските власти санкционираха пет авиокомпании за нелоялни практики. Потребителите трябва да се допускат на борда с чанта и малък куфар без допълнително заплащане.