Австралия прие закон, задължаващ технологичните гиганти да плащат на медиите
Австралийският парламент прие днес закона, задължаващ технологичните гиганти да възмездяват медиите за публикуване на създадено от тях съдържание, предаде АФП.
Текстът беше приет с лекота, след като Фейсбук и Гугъл постигнаха споразумения, за да избегнат възможността да бъдат подложени на принудителен арбитраж. Благодарение на закона се очаква двете водещи компании в дигиталния сектор да инвестират десетки милиони долари в споразумения за ползване на местно съдържание, посочва БТА.
Законът може да се окаже модел за решаване на конфликтите между технологичните гиганти и регулаторните органи по света за балансиране на отношенията между традиционните медии, изпаднали в сериозни финансови затруднения, и дигиталните мастодонти, които доминират в интернет и получават солидна част от приходите от реклама.
Според правителството законът ще гарантира, че новинарските компании „ще получават справедливо възнаграждение за съдържанието, което създават, което на свой ред ще допринесе за това журналистиката в обществен интерес в Австралия да продължи да съществува“.
Отсега нататък Гугъл ще трябва да плаща за новинарското съдържание, които ще публикува в новото си приложение „Гугъл нюз шоукейс“ (Google News Showcase), а Фейсбук ще трябва да плаща на доставчиците, захранващи неговия нов продукт за новини (News), който ще заработи в Австралия по-късно през годината.
Наскоро Фейсбук влезе в остра конфронтация с австралийското правителство. След като блокира публикуването на линкове към статии на местни или международни медии в отговор на законопроекта, собственикът на Инстаграм и УотсАп накрая даде заден ход, сключвайки в последния момент споразумение с Канбера.
Компанията на Марк Зукърбърг обяви, че ще инвестира най-малко 1 милиард долара в новинарско съдържание през следващите три години. Тази нова инвестиция, огласена в статия в блога на Ник Клег, който отговаря за международните отношения и връзките с обществеността на Фейсбук, се добавя към 600-те милиона долара, „инжектирани“ в медиите от 2018 г. насам.
Гугъл, от своя страна, вече се съгласи да изплаща „значителни суми“ в замяна на позването на съдържание, създадено от пресгрупата на Рупърт Мърдок „Нюз Корп.“, която настояваше за новия австралийски закон.