Балетът „Ана Каренина“ на Пловдивската опера изправи на крака НДК

Постановката на Лео Муич даде началото на Новогодишния музикален фестивал

Култура
11:59 - 15 Декември 2022
3830
Балетът „Ана Каренина“ на Пловдивската опера изправи на крака НДК

Балетният спектакъл „Ана Каренина“ на Държавна опера-Пловдив, с който вчера беше открит Новогодишният музикален фестивал в Националния дворец на културата (НДК), изправи на крака публиката в зала 1.

Интерпретацията на един от най-вълнуващите романи в световната литература, сътворена от световноизвестния хърватски хореограф и режисьор Лео Муич, следва сюжета на Толстой, променяйки началото и края. Танцовата версия на Муич започва с погребението на Ана и завършва със сцена, в която героинята се отдалечава, оставяйки диря от бели цветя.

В централните роли на спектакъла са премиер-солистите на Софийска опера Марта Петкова (Ана), Никола Хаджитанев (Вронски) и премиер-солистът на балета на Хърватския народен театър Гилерме Алвеш (Каренин). С финес и дълбочина тримата пресъздават сложните емоционални състояния и вътрешни борби на персонажите си.

Изпълнителите в другите възлови роли са: Аполин Лажоа (Кити), Елена Кучкова (Доли), Александра Савова (княгиня Вронска), Фуми Пенчев и Мара Салваджо (Бетси), Диан Райчев (Стива), Амедео Джунта (Левин), Мара Салваджо, Ангела Велевска (Лидия Ивановна), както и останалите артисти от балетните трупи на Държавна опера-Пловдив и на тази на Република Северна Македония в Скопие.

Постановката се разгръща на фона на музиката на части от Симфонии №5 и №6 и Концерт за цигулка и оркестър на Чайковски, изпълнени от оркестъра на Държавна опера – Пловдив с диригент Диан Чобанов, със специалното участие на цигуларката Лия Петрова и сопраното Евгения Ралчева. 

Впечатляващи са сценографията на Цвийета Шуйн и художествените костюми на Айен Ларс – минималистични и наситени със знаци. Осветлението и реквизитът са като отделно действащо лице, столовете и диванът лежанка в ръцете на героите от балета преобразяват пространството от бална зала през любовно гнездо до болнична стая. Отделните сцени имат почти кинематографично въздействие, благодарение на вплетената мултимедия и оригиналните режисьорски и сценични решения. 

Служебният министър на културата проф. Велислав Минеков лично поздрави за високото творческо постижение директора на Опера Пловдив доц. Нина Найденова и всички артисти на сцената. Сред зрителите беше и съпругата на президента Десислава Радева, която е почитател на класическата музика, на оперното и на балетното изкуство.