Балетът „Ана Каренина“ отново се връща на сцената на Софийската опера

Световноизвестният хореограф Лео Муич поставя своя версия и в столицата, примабалерината Марта Петкова влиза в главната роля

Култура
16:53 - 19 Януари 2023
2144
Балетът „Ана Каренина“ отново се връща на сцената на Софийската опера

Балетът "Ана Каренина" се връща след 8години на сцената на Софийската опера, припомни днес директорът на операта акад. Пламен Карталов на среща с медиите. Той съобщи, че е купено ново покритие за пода на сцената, когато там се представят балетни спектакли.

Лео Муич репетира с балета на Софийската опера „Ана Каренина“. Той поставя свои хореографии по цял свят. През лятото Муич постави своята версия на „Ана Каренина“ в Пловдивската опера и спектакълът беше показан на открита сцена на Античния театър, както и на Новогодишния музикален фестивал в зала 1 на НДК. Сега впечатляващата хореография се развива на сцената и на Софийска опера и балет.

За първата си среща с балета на Софийската опера Муич прави нова редакция на „Ана Каренина“ с промени в хореографията, както и в осветлението на спектакъла. Според него „Ана Каренина“ ще е един тотално нов, модерен балетен спектакъл.

Според хореографа в спектакъла има много герои, но в него няма второстепенни лица. В балета си дават среща две велики творби – музиката на Чайковски и романа на Лев Толстой „Ана Каренина“. За 1 час и 45 минути Лео Муич разкрива дълбоката драма на една жена от висшето общество, надарена с духовна дълбочина и красота, която се бори за своята независимост и достойнство. Ана се опитва да се пребори с греховното си чувство към Вронски, но то се оказва по-силно от нея.

В момента в балета има огромна борба за роли, което е страхотно - защото има много сериозна конкурентна среда, сподели Марта Петкова по повод предстоящата премиера на "Ана Каренина". Петкова е художествен ръководител на балета на Софийската опера, на нея е поверена и ролята на Каренина.

"Беше много важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна - истински. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 до 8 вечерта. Така че за мен това беше много успешен ход - трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа", сподели примабалерината, която за втори път влиза в ролята на Ана Каренина.

"Трябва да вземем предвид времето, в което е писана "Ана Ккаренина", втората част на 19-и век, когато се случват много иновации. В годината на написването на книгата излиза първият филм. Случват се и много други открития, открит е Помпей. Аз съм вдъхновен от една стая, която се намира в Зимния дворец, в същия период, в който се развива действието на Ана Каренина", каза сценографът Цвийета Шуин.

"Това, което ме вдъхнови, е, че всъщност древните паметници не са били бели, а доста цветни. Също така, беше важно да преценя кои цветове трябва да се използват така, че декорът да не краде вниманието от артистите. Така се получи при мен - първо правя проучване, а след това - декорите за сцената. За определена история която се случва в определен отрязък от време", каза още той.

Лео Муич завършва балетното училище в Белград и школата на Морис Бежар в Лозана. След успешна балетна кариера на европейски и световни сцени, международно признатият балетен артист се посвещава на хореографията. Той поставя балетни произведения, за които често пише либрета и подбира музика. Представя интересен съвременен стил, който успешно съчетава модерни, класически и неокласически елементи.

Като завладяващ творец, Лео Муич е канен да поставя свои творби за редица балетни трупи в най-реномираните театри и училища в Европа. Сред тях са Берлинския държавен балет, Словенския национален театър в Марибор, Любляна, Танцовата академия в Цюрих, Холандския национален балет в Амстердам, Балета на Парижката опера (соло за Орели Дюпон), Фридрихщат Паласт в Берлин, Хърватски национален балет Загреб, Сплит, Риека, Аугсбург, Рига, Токио Сити балет и редица други сцени.

В последните години хореографът се обръща към драматични сюжети, вдъхновен от великите литературни творби. Поставя „Великият Гетсби“, „Господа Глембайеви“, „Орфей“, „Шехеразада“, „Опасни връзки“, „Сън в лятна нощ“, „Ана Каренина“, „Гордост и предразсъдъци“.

Шест премиерни представления ще има "Ана Каренина" в Софийската опера и балет. Първото е на 27 януари, а следващите - на 28 и 29 януари, както и на 2, 3 и 4 февруари.

В главните роли са примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова, премиер солистите Никола Хаджитанев, Цецо Иванов и Емил Йорданов. В спектакъла ще звучи цигулката на Стоимен Пеев от "София квартет", гласовете на Александрина Стоянова Андреева и Виолета Радомирска. Оркестърът на Софийската опера и балет е под диригентството на Андрей Галанов.

Проектът е подкрепен и от Столична община, напомни зам.-кметът по култура Мирослав Боршош, а директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов предвижда и гостуване в Болшой театър.

Акценти в афиша на Софийска опера в следващите месеци са оперите „Фиделио“, „Севилският бръснар“, отбелязването на 150-годишнината на Фьодор Шаляпин и 100-годишнината на Мария Калас, Вагнеров фестивал със 7 спектакъла и първа постановка на операта „Медея“ на Керубини, която ще бъде представена на Белоградчишките скали в рамките на фестивала „Опера на върховете“.