Балетът „Ана Каренина“ отново се връща на сцената на Софийската опера
Световноизвестният хореограф Лео Муич поставя своя версия и в столицата, примабалерината Марта Петкова влиза в главната роля
Балетът "Ана Каренина" се връща след 8години на сцената на Софийската опера, припомни днес директорът на операта акад. Пламен Карталов на среща с медиите. Той съобщи, че е купено ново покритие за пода на сцената, когато там се представят балетни спектакли.
Лео Муич репетира с балета на Софийската опера „Ана Каренина“. Той поставя свои хореографии по цял свят. През лятото Муич постави своята версия на „Ана Каренина“ в Пловдивската опера и спектакълът беше показан на открита сцена на Античния театър, както и на Новогодишния музикален фестивал в зала 1 на НДК. Сега впечатляващата хореография се развива на сцената и на Софийска опера и балет.
За първата си среща с балета на Софийската опера Муич прави нова редакция на „Ана Каренина“ с промени в хореографията, както и в осветлението на спектакъла. Според него „Ана Каренина“ ще е един тотално нов, модерен балетен спектакъл.
Според хореографа в спектакъла има много герои, но в него няма второстепенни лица. В балета си дават среща две велики творби – музиката на Чайковски и романа на Лев Толстой „Ана Каренина“. За 1 час и 45 минути Лео Муич разкрива дълбоката драма на една жена от висшето общество, надарена с духовна дълбочина и красота, която се бори за своята независимост и достойнство. Ана се опитва да се пребори с греховното си чувство към Вронски, но то се оказва по-силно от нея.
В момента в балета има огромна борба за роли, което е страхотно - защото има много сериозна конкурентна среда, сподели Марта Петкова по повод предстоящата премиера на "Ана Каренина". Петкова е художествен ръководител на балета на Софийската опера, на нея е поверена и ролята на Каренина.
"Беше много важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна - истински. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 до 8 вечерта. Така че за мен това беше много успешен ход - трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа", сподели примабалерината, която за втори път влиза в ролята на Ана Каренина.
"Трябва да вземем предвид времето, в което е писана "Ана Ккаренина", втората част на 19-и век, когато се случват много иновации. В годината на написването на книгата излиза първият филм. Случват се и много други открития, открит е Помпей. Аз съм вдъхновен от една стая, която се намира в Зимния дворец, в същия период, в който се развива действието на Ана Каренина", каза сценографът Цвийета Шуин.
"Това, което ме вдъхнови, е, че всъщност древните паметници не са били бели, а доста цветни. Също така, беше важно да преценя кои цветове трябва да се използват така, че декорът да не краде вниманието от артистите. Така се получи при мен - първо правя проучване, а след това - декорите за сцената. За определена история която се случва в определен отрязък от време", каза още той.
Лео Муич завършва балетното училище в Белград и школата на Морис Бежар в Лозана. След успешна балетна кариера на европейски и световни сцени, международно признатият балетен артист се посвещава на хореографията. Той поставя балетни произведения, за които често пише либрета и подбира музика. Представя интересен съвременен стил, който успешно съчетава модерни, класически и неокласически елементи.
Като завладяващ творец, Лео Муич е канен да поставя свои творби за редица балетни трупи в най-реномираните театри и училища в Европа. Сред тях са Берлинския държавен балет, Словенския национален театър в Марибор, Любляна, Танцовата академия в Цюрих, Холандския национален балет в Амстердам, Балета на Парижката опера (соло за Орели Дюпон), Фридрихщат Паласт в Берлин, Хърватски национален балет Загреб, Сплит, Риека, Аугсбург, Рига, Токио Сити балет и редица други сцени.
В последните години хореографът се обръща към драматични сюжети, вдъхновен от великите литературни творби. Поставя „Великият Гетсби“, „Господа Глембайеви“, „Орфей“, „Шехеразада“, „Опасни връзки“, „Сън в лятна нощ“, „Ана Каренина“, „Гордост и предразсъдъци“.
Шест премиерни представления ще има "Ана Каренина" в Софийската опера и балет. Първото е на 27 януари, а следващите - на 28 и 29 януари, както и на 2, 3 и 4 февруари.
В главните роли са примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова, премиер солистите Никола Хаджитанев, Цецо Иванов и Емил Йорданов. В спектакъла ще звучи цигулката на Стоимен Пеев от "София квартет", гласовете на Александрина Стоянова Андреева и Виолета Радомирска. Оркестърът на Софийската опера и балет е под диригентството на Андрей Галанов.
Проектът е подкрепен и от Столична община, напомни зам.-кметът по култура Мирослав Боршош, а директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов предвижда и гостуване в Болшой театър.
Акценти в афиша на Софийска опера в следващите месеци са оперите „Фиделио“, „Севилският бръснар“, отбелязването на 150-годишнината на Фьодор Шаляпин и 100-годишнината на Мария Калас, Вагнеров фестивал със 7 спектакъла и първа постановка на операта „Медея“ на Керубини, която ще бъде представена на Белоградчишките скали в рамките на фестивала „Опера на върховете“.