България обвини Николоски, че лъже за провала на 3 срещи в Брюксел

Македонският вицепремиер твърди, че София няма ясен план за финал на частта от Коридор 8

Новини
12:13 - 08 Октомври 2024
1483
България обвини Николоски, че лъже за провала на 3 срещи в Брюксел

Македонският вицепремиер и министър на транспорта Александър Николоски лъже, че София няма ясен план как да завърши частта от транспортния Коридор 8 на своя територия, съобщава БГНЕС.

Твърденията на Николоски, че България е провалила три срещи със Северна Македония в Брюксел относно стратегическата инфраструктура не отговарят на истината.

Българското министерство на транспорта и съобщенията уточни, че такава среща ще се проведе на 16 октомври в белгийската столица, като тя ще бъде на ниво заместник-министри и представители на Европейската комисия. На срещата ще бъдат обсъдени всички текущи и бъдещи дейности по реализацията на Коридор 8 от двете страни на границата.

От ведомството опровергаха твърденията на македонския вицепремиер, че България няма план за развитието на Коридор 8 и по-конкретно на отсечката от село Гюешево до границата.

"Участъкът от гара Гюешево до входа на трансграничния тунел "Деве баир" е включен за изпълнение през настоящия програмен период на  Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Индикативната стойност за изграждане на липсващата жп връзка е в размер на 65 млн. лева, които са предвидени за финансиране от програмата, a проектът трябва да бъде завършен до 2030 г. До края на 2024 г. предстои изготвянето на техническия проект за участъка от Гюешево до входа на тунела, административните процедури със заинтересованите институции по график трябва да приключат до средата на 2025 г. До края на 2026 г. ще бъдат завършени процедурите по отчуждаване и провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител", отчетоха от МТС.

Посочва се, че към момента са изготвени технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта; кадастрални карти и регистри; актуализиран aнализ разходи-ползи; технически проект за елементите на железопътната инфраструктура, технически спецификации и приложения, изготвени и одобрени кадастрални карти и кадастрални регистри; геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад и изготвена стратегия за изпълнение на строителството.

В момента е в процес на изпълнение техническо проектиране и изготвяне на устройствени планове, като приоритетно се разработват проектни решения в участъка от гара Гюешево до входа на тунел "Деве Баир".

Той атакува и предишните управляващи от СДСМ, като ги назова "слуги" на България
Припомняме, през последните месеци македонският премиер Християн Мицкоски и неговият вицепремиер водят кампания срещу изграждането на скоростната жп линия до българската граница - част от Коридор 8, която свързва Черно с Адриатическо море.

Вместо това двамата поискаха прехвърляне на средствата от Коридор 8 към Коридор 10, който свързва гръцкото пристанище Солун със Скопие, Белград и Будапеща. Тази идея обаче беше категорично отхвърлена от страна на Европейския съюз.

Николоски наскоро заяви, че жп маршрутът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а по негови думи "България дори нямала готов проект" - твърдение, което беше опровергано с документи от Националната компания "Железопътна инфраструктура".