Български научен труд в сферата на образованието оспори политиките на ООН

Офелия Кънева написа книга за ролята на децата в процеса на вземането на решения

Новини
13:22 - 18 Февруари 2021
1600
Български научен труд в сферата на образованието оспори политиките на ООН

Създателят на първия ученически парламент в България – Офелия Кънева, написа книга за ролята на децата в процеса на вземането на решения. Като доктор по управление на образованието и социолог, дълги години защитаваща правата на децата, научният ѝ труд бе дълго чакан. Съвсем без изненада, той придоби голям отзвук в сферата на образованието и дори постави под въпрос някои от политиките на международни организации като ООН, Европейския съюз, Съвет на Европа и АСЕМ.

За „Децата в процеса на вземане на решения“ проф. д-р Любомира Попова казва следното: „Адмирирам като педагогическа иновация въведения модел на участието на децата във вземането на решения, изграден въз основа на интегративен и интердисциплинарен подход. Разработката съдържа научни, научно-приложни и приложни резултати, които представляват оригинален принос в науката“ Издадената монография представя широка теоретична база от педагогическа, управленска, философска и организационна сфера, на база опита от практиките на почти 20 държави.

„Актуалността на темата е несъмнена. Много важно е участието на децата да се организира на най-близкото до тях ниво на политика и около теми, които са от значение за детския живот и развитие. Книгата представя специфична новост, актуалност, важност и значимост в областта на изследването на правата на децата, управлението на образованието и практическата работа с млади хора. Особено се открояват предложенията за оригинални, обобщени и функционално пригодни подходи и проекти за участие на децата във вземането на управленски решения.“ - коментира проф. д.п.н. Пламен Иванов Благодарение на дългогодишния си опит и иновационния си начин на мислене, в своя специализиран труд, Офелия Кънева дава и конкретни практически и научни предложения относно правната система, политиката, организационния подход и конкретни мерки за случване на участието.

Другото интересно експертно мнение е на проф. д-р Галин Цоков - „Книгата печели със значимост и актуалност, предлагайки комплексен анализ на теоретичните постановки за определяне на същността и спецификата на процеса на детското участие, както и задълбочен анализ на националните и международни политики по отношение участието на децата във вземане на решения. Конструиран е авторски модел за детско участие, в който наборът от структури, правила и процедури очертават обща рамка без да се ограничава възможността за уникалност и иновативност на всяка конкретна нова форма.

Получените резултати и практически изводи имат ясно приложно значение по отношение създаване на регламент за критерии и стандарти за детско участие.“ Отделно от работата ѝ по издадения научен труд, Офелия Кънева разработва иновативни подходи за подкрепа на педагогически специалисти и е гост-преподавател в редица висши учебни заведения в България. Лауреат е на Наградата на Академията за лидери за борба със статуквото и апатията в обществото. Като преподавател в Агенция ОЗОН, Кънева е ангажирана и с внедряването на иновации в хуманитарния сектор.