„Браво“ на депутатите: 2 години без работа и 10 бона глоба за учители за ЛГБТ пропаганда
Задава се нова мракобесна поправка на поправката на Закона за образованието
Имаме много проблеми в образователната система, но пропагандирането на различна от традиционната сексуална ориентация не е сред тях.
Това каза пред БНР Величка Таседжикова - директор на столичното 70-о ОУ "Св. Климент Охридски" и секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, в коментар на поправките в Закона за предучилищното и училищното образование, забраняващи "пропагандата и популяризирането на нетрадиционната сексуалност" в училище.
Тя подчерта, че има зараждащо се напрежение, "което е напълно възможно да прерасне в страх,
ако бъде приет и един нов законопроект,
внесен на 8-и август в парламента и предстои неговото обсъждане, свързан с налагане на изключително тежки санкции на педагогическите специалисти, които нарушават разпоредбата за забрана на пропаганда, популяризиране и подстрекаване на различна сексуална ориентация":
"Тази санкция, освен че е свързана с налагане на
глоба от 10 000 лева, е свързана и с отнемане на правото на съответния педагогически специалист да упражнява своята професия в рамките на 2 години.
Това е безпрецедентно предложение! Такова е груповото становище на нашия съюз. Това би породило само и единствено страх и би повишило нивата на агресия между учениците на едни неприемливи нива".
Според Величка Таседжикова, притеснителна е думичката "популяризиране" в закона, защото всеки урок и всяка учебна дейност е свързана с популяризиране
Величка Таседжикова обясни, че още преди обсъжданията в парламента на поправките в закона, от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета са изразили становището си пред Комисията по образование и наука в 50-ото НС, че "на този етап подобен текст е неуместно да бъде включван в този закон":
"Това е един закон, който касае съвсем конкретен тип обществени взаимоотношения, и в него не би трябвало да разглеждаме теми, които са свързани с медицина, с определени идейни постановки, схващания и т.н. Смятаме, че обществото е изключително чувствително по темата и
не е уместно да вкарваме на този етап още един проблем в и без това натрупалата доста проблеми образователна система в България".
"Притеснителна е думичката "популяризиране", защото всеки урок и всяка учебна дейност е свързана с популяризиране. Изключително притеснени са учителите по биология и по психология, особено в гимназиалния етап, които трябва да постигнат определени цели и резултати.
Цели раздели трябва да отпаднат или да бъдат гледани по един съвсем различен начин.
Възможно е да бъдат гледани по определен начин учителите, възможно е много деца да сложат спирачки пред себе си и пред своето естествено любопитство и опити за изясняване на вълнуващи ги проблеми в учебна среда".
Това, което децата не научават в семейството и в училището, го научават на улицата или в интернет,
а там не знаем те с какво ще се срещнат и по какъв начин ще го научат, добави още тя.
За 30-те години, в които е част от педагогическата система, никога не е имала досег с "опити за пропаганда от типа, за който се говори в закона", категорично подчерта Таседжикова и добави, че не е чувала и от свои колеги за "опити за такива вмешателства".
"Иска ми се, когато говорим за различните, не само да говорим за тези, които са с различна сексуална ориентация, защото те са един изключително малък брой в нашето общество, но ние имаме хора с различни видове увреждания, различни като произход - един особено сериозен проблем във времето на мигрантските потоци и във времето, когато нараства броят на децата от уязвими групи в училищата и детските градини", каза още Величка Таседжикова.
По думите ѝ във всяка образователна институция трябва да се случва изграждането на толерантност и добро, приемащо, включващо отношение към всички:
"За да се случва това, то трябва да се случва и в обществото ни и да бъде гарантирано от законите на страната".