„Мазда” на 100 години - коли, мотори и автобуси (СНИМКИ)

Актуални новини
14:28 - 25 Юни 2020
6435
„Мазда” на 100 години - коли, мотори и автобуси (СНИМКИ)

Тази година японският бранд „Мазда” чества 100 години от основаването си. В дългата история има много проекти, които не са известни на обществеността. Компанията стартира като производител на корк с името Toyo Cork Kogyo Co, а след това индустриалецът Джуджиро Мацуда я трансформира в производител на машини и техника. През 1931 се появява трайкът Mazda Go. По това време компанията харесва състезанията и иска да произвежда мотоциклети, пише eurica.me.

Още с името Toyo Kogyo през 1929 е създаден прототип на мотор с 250 куб. см, което е представен година по-късно. И дори печели първото си състезание срещу британския Ariel, тогава най-популярният мото бранд в Япония. Toyo Kogyo произвежда 30 такива мотора, но Мацуда решава да се фокусира над трайковете.

Така компанията се приближава към производството на автомобили и през 1940 г. създава прототипът PKW. Но Втората световна война прекратява този проект. След края й се сглобяват Type GA и Type GB, които са товарни машини с три колела, вдъхновени от Mazda Go.

Друг не много познат проект е Type-CA, който има сходни черти с Willys Jeep. Този модел идва 10 г. преди първата серийна кола на Mazda – R360 Coupe. По това време компанията прави и минибуса Mazda Bongo, който е сравнително известен, то 13-местният бус D1500 от 1960 г. е непознат. Създаден е за японското министерство на отбраната. Седалките са сгъваеми, за да могат да се изнасят ранени войници, а проектът се продава в Близкия Изток.

А първият публичен бус е 25-местният Mazda Light Bus Type-A от 1965 г. Има футуристичен дизайн и огромни ламинирани стъкла. През 1974 г. дори е представен първият автобус с роторен мотор – Parkway 26.

През 70-те обаче „Мазда” иска да покори нова категория – голям луксозен автомобил за японските висши служители на държавата. Mazda Road Pacer AP е представен през 1975. Има шасита на Holden HJ, които идват в Япония без двигатели, а Mazda им слага роторни със 135 к.с. Така колата излиза срещу Toyota Century, Nissan President и Isuzu Statesman De Ville. Произведени са 800 коли, а в колата има вграден диктофон.

А чували ли сте за Mazda Pathfinder? 4X4 автомобил, произвеждан в Бирма за местната полиция и военните? Дори днес все още някои от тях са в движение.