„Ориент експрес“: Така и така няма да се повозите, поне го вижте
16 000 лева струва 6-дневното пътуване с легендарния влак от Париж до Истанбул
8 хиляди евро или 16 хиляди лева струва билета за богаташите, избрали да пътуват между Париж и Истанбул с легендарния влак „Ориент експрес“.
След двегодишна пауза заради ковидкризата, тренът отново мина през България тези дни
Влакът влезе на наша територия през Русе, където бе закачен на модерния електрически локомотив на БДЖ „Хан Кардам“, който го преведе през страната ни. В Русе пасажерите останаха в комфортните си купета, докато текат митническите и гранични проверки, а те хич не са малко, защото
в 15-те вагона на композицията пътуват 83 туристи от различни държави, предимно американци, французи и англичани.
Във Варна легендарният трен бе посрещнат от близо 1000 души – местни жители и гости на града.
За удобството на пътниците се грижи персонал от 47 души.
„А пътуването е фантастично“, категорични са пътуващите. И няма как да е иначе, защото
космическата цена от 16 хиляди лева е за един човек в двойно купе и осигурява всякакви глезотии.
Билетът поскъпва няколко пъти, ако пасажерът пътува сам или пък е избрал луксозна кабина. Това е най-скъпият маршрут от предлаганите от компанията „Ориент експрес“, която осъществява изключително луксозни пътувания от Лондон до Виена или Венеция или пък от Париж до Инсбрук или Прага. Далеч по-евтини са цените за пътуването от Брюксел до Инсбрук или от Амстердам до Венеция или Верона — само 8500 лева.
Пътуването на „Ориент експрес“ от Париж до Истанбул трае само пет нощувки или непълни шест дни. Качването е във френската столица в ранния следобед. Посрещането е с шампанско, а на другия ден тренът е в красивата унгарска столица Будапеща, където пасажерите спят в хотел.
Билетът за 16 хиляди лева осигурява всякакви глезотии
Във влака се сервира четиристепенна вечеря и тристепенен обяд, а закуската се носи по купетата, за да си починат гостите максимално. В бара се сервират коктейли по избор, докато пианист свири прочути шлагери от 20-те години на миналия век. В стила на тази епоха е мебелиран и целия влак.
Ястията във влака са вдъхновени и от държавите, през които той преминава. Затова обядът, който пасажерите опитват преди да слязат в Истанбул, е изцяло ориенталски.
От години историческият влак от романа на Агата Кристи, възстановен през 1997 г., пътува от Париж до турския мегаполис. Той всяка година преминава през Русе, а после и през Варна.
Маршрутът се реализира само веднъж в годината, а интересът към него винаги е голям.
Може би защото през годините във влака са се возили Оноре дьо Балзак, Шарл дьо Гол, Гюстав Флобер, Ърнест Хемингуей, Коко Шанел, Жан Кокто, Жозефин Бекер, Агата Кристи, Кемал Ататюрк, кралица Елизабет II, Мата Хари, Марлене Дитрих, Симон Синьоре, Грейс Кели, Ив Монтан и други.
Първият рейс е през далечната 1883 г. „Ориент Експрес“ добива още по-голяма популярност след публикуването на романа на Агата Кристи „Убийство в Ориент Експрес“.
Интересен факт е, че преди Втората световна война по време на прехода му през България влакът е управляван лично от цар Борис III.
Композицията пътува веднъж годишно по линията Париж – Истанбул, а първият рейс е през 1883 г.
Днес „Ориент Експрес“ ще мине отново през Русе, като влакът ще престои на гарата 101 минути
През 1929 г. влакът засяда в снега в селището Черкезкьой, на 130 км от турската столица и стои там в продължение на 5 дни. Температурата във вагоните достига -10 °C, което принуждава един махараджа да откупи на много високи цени от другите пътници палта, с които да покрие седемте си жени. Пътниците били прегладнели и тръгнали да търсят близко село, където успели да разменят бижута срещу яйца, а на връщане хванали и вълк.
Това премеждие в снега вдъхновява Агата Кристи да напише романа си „Убийството в Ориент експрес“, публикуван през 1934 г., като тя, разбира се, привнася свои авторови елементи към случката.