„Ромео и Жулиета“ от Сергей Прокофиев завладява Варненската опера
Хореографията е на Сабрина Боско
Премиера на балета „Ромео и Жулиета“ от Сергей Прокофиев предстои на 8 февруари във Варненската опера. Хореографията е на Сабрина Боско, в главните роли влизат Мартина Префетто и Федерико Мелла, съобщават от Театрално-музикалния продуцентски център.
В творческата биография на Боско балетът на руския композитор заема специално място, споделя тя. Открива го през 2006 г., когато го поставя в „Термите на Каракала“ в Рим по покана на балерината Карла Фрачи. Във Варна прави втори прочит, като следва сценографската идея на Сергей Бобров, влага своите стъпки, хореография и представа за героите. Тя смята, че постановките ѝ винаги се различават, защото работи с различни трупи, но има нещо, по което си приличат и това е, че влага, наред с опита и цялата си душа. Според мен, най-същественото в хореографията е чувството, казва Боско и припомня, че така е създаден и спектакълът „Либертанго“ миналата година отново във Варненската опера.
Неговите главни изпълнители Мартина Префетто и Федерико Мелла хореографката избира и за новата си постановка във Варна. Според нея те са едновременно технични и емоционални, като умело изграждат своите персонажи. С „Ромео и Жулиета“ имат и шанс за израстване, от който се възползват, за да покажат най-доброто от себе си, смята Боско. За балерината това ще бъде дебют в ролята на Жулиета. Тя счита, че трудностите в изграждането на образите им не са в стъпките и движенията, а в емоциите и пресъздаването на трепетите на любовта и страстта, на страха и всички останали чувства, с които е наситен балетът.
Сабрина Боско посочва, че работи приятно с интернационалната балетна трупа на Варненската опера, с която след „Ромео и Жулиета“ ще се подготвят за лятната премиера на балетен спектакъл по шансоните на Едит Пиаф. Хореографката от Куба работи в партньорство и с Виенската Щатсопера и Операта в Лайпциг. Има изяви и в Италия. Артистичен директор е на Академия „Scuola Danza”, „Нео-класически балет”, Международния конкурс за танци в Кьолн и „Festival Internazionale della danza e delle danze“. Има награди за заслуги в танцовата педагогика в Италия, Албания, Китай.
Балетът „Ромео и Жулиета“ е композиран от Сергей Прокофиев през 1935 г, като либретото той написва в съавторство с режисьора Сергей Радлов и драматурга Адриан Пиотровски, информират от ТМПЦ-Варна. Тъй като новаторската музика е отхвърлена от сталинистката цензура, Прокофиев преработва музиката в отделни сюити и пиеси за пиано, с които през 1938 г. гастролира из Европа. В Париж го чува диригентът на оперния театър в Бърно и иска музиката. На базата на сюитите Иво Ваня Псота създава първия едноактен спектакъл „Ромео и Жулиета“, чиято световна премиера е на 30 декември 1938 г. В Съветския съюз през 1940 г. Леонид Лавровски поставя хореография, различна от оригинала, на сцената на театър „Киров“ с Галина Уланова в партията на Жулиета и получава Сталинска награда.
Първоначалният замисъл на авторите на балета се реализира едва през 2008 г. на „Bard Music Festival“ в Ню Йорк. В България особено популярна е версията на Маргарита Арнаудова от 1972 г. Варненската премиера на "Ромео и Жулиета" е на 28 юни 1978 г. и е дело на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови, с художник Лора Маринова. Балетът се играе на 29 юли 2015 г. на първия международен балетен форум, иницииран от Варненската опера в памет на Мая Плисецкая, в хореографска редакция на Сергей Бобров.