„Убиецът“ на „Инстаграм“ набира популярност в САЩ
Създателите на TikTok зарибяват поколението Z с нова китайска апликация
Когато ти затворят вратата, влизаш през прозореца - явно на този принцип работи китайската компания ByteDance. Най-успешният ѝ продукт - видеоплатформата TikTok, е заплашена от забрана в САЩ заради опасения за шпиониране на потребителите, но тя вече има нов хит - мултимедийното приложение Lemon8.
В рамките на само седмица и половина то е било изтеглено 650 000 пъти от американски потребители, пишат Axios и money.bg.
Lemon8 комбинира кратки видеа и статични снимки. Звучи (и изглежда) като посоката, в която Meta биха искали да се развива Instagram.
Приложението е насочено предимно към поколението Z, като в момента основен акцент са мода, дизайн и пътешествия. Подобно на TikTok, Lemon8 има алгоритъм за препоръчване на съдържание на база на разгледаното до момента.
Потребителите могат да следват инфлуенсъри и да получават снимки и видео само от техните профили.
Също както TikTok е международна версия на китайско приложение (Douyin), Lemon8 използва много функционалности от приложението на ByteDance Xiaohongshu, която има 260 млн. активни потребители.
Lemon8 съществува от 2020 г. Към момента има 17 млн. потребители, а най-успешният му пазар е в Япония, където са над една трета от регистрациите.
В САЩ приложението е достъпно едва от февруари. В резултат на огромния ръст на интереса към него, то вече е сред най-сваляните в страната.
В България към момента то не може да бъде инсталирано.
TikTok постигна световен успех чрез кратки видеоклипове - формат, развит първоначално, но и по-неуспешно от Vine. Алгоритмите за препоръчване на съдържание са това, което превърна китайската социална мрежа в глобален лидер.
В същото време много експерти по киберсигурност от години предупреждават, че приложението събира голямо количество информация с неясни цели и може да се използва за следене и извличане на данни.
Индия директно забрани TikTok през 2020 г. като риск за националната си сигурност.
В САЩ тече разследване за това дали чрез TikTok не са били шпионирани журналисти. Изпълнителният директор на ByteDance беше подложен на кръстосан разпит от конгресмени във Вашингтон и към момента изглежда все по-вероятно компанията да бъде принудена или да продаде бизнеса си в САЩ, или да се наложи платформата да напусне страната -
въпреки опасенията на Демократическата партия, че така ще настрои срещу себе си прогресивно настроените младежи, които са ключов неин електорат.
В Пекин отричат всички обвинения и определят случващото се в Америка като „лов на вещици“. От ByteDance очевидно също не са особено притеснени, като опитват да наложат още един продукт на местния пазар.
Китайските приложения са все по-успешни в САЩ. В края на март Топ 4 на най-сваляните програми за iOS и Android са идвали от КНР. Това са:
- Temu - платформа за онлайн пазаруване, която е в директна конкуренция с Amazon. Свързана е с китайското приложение Pinduoduo, за което по-рано през този месец стана ясно, че е в състояние да шпионира потребителите - да чете поверителна информация и даже да променя настройките на устройствата, на които е инсталирано.
- TikTok - флагманското приложение на ByteDance, за което ви разказахме по-горе.
- CapCut - програма за видеомонтаж отново на ByteDance. Тя е изключително мощна и в същото време е безплатна. Заради това и много потребители я използват за създаването на най-различни видове съдържание.
- SHEIN - приложението на сингапурския гигант в т.нар "бърза мода". Компанията зад него също има китайски създател и много сериозни връзки с Пекин.
Както отбелязват американските медии, китайските компании тестват и развиват своите AI модели на огромния домашен пазар и след това излизат с готови продукти в чужбина, докато западните им конкуренти най-често не могат да работят на територията на КНР. Пекин изисква от „вносните“ платформи
да модерират съдържанието и да пазят потребителските данни на китайска територия - изисквания, които повечето не приемат.
Макар китайските приложения да трупат тегления, те все още далеч не са най-използваните.
По данни на Comscore единствено TikTok се промъква в Топ 20, а почти всички останали са на американски компании - Google, Meta, Amazon и Apple.