Бедните българи : Средно 250 лева харчим за подаръци тази Коледа

В сравнение с 2024 г. увеличението е 9%

Новини
13:00 - 20 Декември 2025
806
Бедните българи: Средно 250 лева харчим за подаръци тази Коледа

В Европа се наблюдава значителен ръст на общите харчове за коедните празници. В Германия, къдеот се очаква да бъде най-големият пазар в Европейския съюз, разходите само за коледни покупки могат да достигнат над 85 милиарда евро, а във Франция и Италия над 40 милиарда евро. Тенденцията показва, че макар цените да са по-високи и потребителите да са по-внимателни, празничните разходи остават един от основните движещи фактори в търговията в края на годината.

В Обединеното кралство се наблюдава ръст на общите очаквани разходи за празника — британците планират да харчат около 24,6 милиарда паунда за подаръци, храна и празнични изживявания, въпреки предизвикателствата в икономиката.

Средният американец тази година е отделил над 1 100 долара за подаръци значително повече в сравнение с предходни години.

През 2025 г. българите планират средно около 250 лева за коледни подаръци — увеличение спрямо миналата година, когато средният разход бе около 230 лева. Това показва умерен ръст от почти 9%, който може да се обясни както с по-добър потребителски оптимизъм, така и с по-високи очаквания за празнични подаръци и изненади.

Интересното е, че докато общият бюджет расте, степента на планиране се променя: през 2024 г. близо половината от купувачите започваха подаръчните покупки още в началото на декември, то през 2025 г. повече от 60% от хората все още търсят и купуват подаръци в последната седмица преди Коледа. Това показва, че за много семейства планът остава гъвкав и се адаптира към празничните предложения и отстъпки.

Разпределението на разходите също се променя: повече българи влагат част от бюджета си не само в материални подаръци, но и в преживявания като билети за театър, концерти или кратки семейни пътувания. В сравнение с миналата година тези опции стават все по-популярни сред купувачите под 40 години.

Въпреки това, традиционните покупки остава водещи за по-голямата част от семействата. Играчки, дрехи и аксесоари за дома, книги и козметика заемат повечето от коледните списъци — като тенденцията е по-малко количество, но по-качествен избор

Данните показват и други интересни тенденции: около 60 % от българите пазаруват коледните си подаръци в последния момент, а 10 % заявяват, че изобщо няма да купуват подаръци тази година — дел, който е нараснал спрямо предишни години.

Така, докато в големите икономики празничните разходи остават високи и са съществен икономически фактор, в България семейните бюджети изглеждат по-пестеливи и планирани, отразявайки по-широките икономически настроения и потребителски приоритети през 2025 г.