Без круизни кораби на българските пристанища
Войната в Украйна тотално срина надеждите на туроператорите в сектора
Крузиният сектор претърпя тотален срив през последните години. Местните разчитат само на малките вътрешни морски линии да привлекат туристи.
След ковид кризата желанието на мнозина да пътуват се върна. А предложенията на туристи от няколко континента за пътеществие до черноморските пристанища не закъсняха. Войната в Украйна обаче тотално срина надеждите на туроператорите в сектора, предаде Нова тв.
„В момента в който се пуснаха круизни маршрути за тази година бяха продадени буквално за дни. Всички круизни кораби, които бяха заявили посещение, а те бяха над 25. Кабините им се продадоха за дни“, заяви Владимир Караджов - туроператор.
Към настоящия момент няма нито един круизен кораб да премине Босфора в наша посока, прогнозират в бранша.
„Няма да има такива тази година и няма от последните седем години, тъй като круизния бизнес е много чувствителен на тема сигурност и политически събития. След войната в Сирия цялото източно средиземноморие се изпразни от круизни кораби, тая война горе-долу прикючи и сега имаме нова такава ситуация в Черно море“, обясни още той.
Съмнения за сигурността на туристите се засили и след новините за морски мини плаващи в Черно море и откритите такива в Румъния, както и в близост до Резово. Това от своя страна не само канселира маршрутите към Черно море, но и оскъпи застраховките.
„Един круизен кораб струва от порядъка на един милиард долара. Едва ли някоя компания собственик на такова съоръжение би рискувала да го вкара в морски води, които не са на 100% гарантирани.
Освен това застрахователните компании които извършват застраховките на тези кораби ще им поискат такива застрахователни премии, каквито буквално биха ги отказали“, посочи Караджов.
В бранша коментират още, че е важно не само кога ще завърши войната в Украйна за да започнат планувания на крузи, но и как ще зъавърши. Защото след анексирането на Крим през 2014 г., санкции спряха круизните кораби до пристанища в Ялта, Севастопол и Крим. А дестинации само до Бургас, Варна и Констанца не били достатъчни за големите луксозни лайнери. А иначе замразени са плановете и за морска линия от Бургас до турския Инеада, както и тези Балчик, Белослав, Албена и Камчия, каквито бяха планувани още през 2018-та година. И все пак остават плаванията до туристическите забележителности като например до единствения ни остров, превърнат в туристическа забележителност.