Без телефони в училищата - даскали и родители приветстват забраната
Мнозина са на мнение, че отнемането на телефоните в час дори е закъсняло
Забраната на мобилни телефони в училище предизвиква различни реакции сред учители, родители и ученици. Според някои това е излишно и дори вредно, а според други - един от начините да се реши проблемът с ниския успех в училище. Някои родители и учители смятат, че мярката даже е закъсняла.
Кремена Харизанова е родител на първокласник. Казва, че 6-годишният ѝ син вече има телефон, но тя е абсолютно "за" забраната на мобилни устройства в клас.
„Децата не се разсейват, прекарват по-малко време, ненужно пред телефони и пред екрани, което е добре за тяхното здраве и за концентрация им и за това да се фокусират върху учебния процес", смята тя.
Кремена е на мнение, че отнемането на телефоните в час дори е закъсняло и че родителите не бива да настояват децата им да са непрекъснато с мобилните си телефони, защото това предизвиква хаос в учебния процес.
„Става безразборно чатене, родителите звънят в часовете, те не се съобразяват с учебният процес, или не знаят, кога са междучасията на учениците, което разсейва децата. Искат да излязат от стаята, за да се обадят на мама или тати, което съответно пречи, пречи на целия клас, пречи на преподавателя, пречи на техните съученици", добавя още Кремена Харизанова.
Нина Феимова преподава английски език в училище „Леонардо да Винчи", където мобилните телефони отдавна са забранени в час. За нея ползите от тази практика са се доказали с времето.
„На практика това работи много добре, защото виждаме какъв е резултатът. Децата свикват да не гледат в телефона си кога ще приключи часа, кога ще започне, дали някой им е писал и имаме по-голяма ефективност в часовете ни. Самите ученици много добре вече са си свикнали. Сутринта, като дойдат, си прибират телефоните в шкафчето, дори и големите ученици и сме позволили единствено на обяд в едно голямо междучасие все пак да се чуят, като обратна връзка с родителите", разказа Феимова.
Според нея така се спестяват много от негативните ефекти от ползването на мобилни телефони в час.
„Една разсеяност, една апатия, „да, чувам Ви, госпожо", „слушам Ви, госпожо", но в същото време, когато изненадващо зададете някакъв друг въпрос, виждате, че то се е съсредоточило и си играе и пише с някого", добавя още учителката по английски.
Дванайсетокласничката Елиза, смята че мобилните устройства могат да бъда разрешени само и единствено за справки по учебния материал, пише БНТ.
„Иначе има деца, които не ги използват за правилни действия тези телефони и учителите действат по следния начин: вземат и го връщат в края на часа. Правилно е, ако учениците продължават да правят техните своеволия е правилно", категорична е Елиза.
„По принцип на нас едната учителка така правеше, вземаше ни телефоните в началото на часа и ни ги връщаше в края. Според мен това е най-добрият вариант!", смята Александър Пламенов.
А според международно проучване, държавите, където отдавна телефоните са забранени в час, отчитат положителни резултати - децата са по-концентрирани, а успехът им се повишава.