Бирата измества коктейлите благодарение на Евро 2024 и Олимпиадата в Париж

Миналата година беше много трудна за пивоварните и придружена с фалити на по-малки компании

Новини
15:30 - 06 Април 2024
3664
Бирата измества коктейлите благодарение на Евро 2024 и Олимпиадата в Париж

Най-големите пивовари в света се надяват, че по-топлото време и големите спортни събития това лято ще им помогнат да се възстановят от „бруталната“ 2023 г., но производителите на спиртни напитки могат да се изправят пред предизвикателства през следващите месеци, пише Investor, цитирайки информация на Bloomberg.

Heineken, Carlsberg и Anheuser-Busch InBev са сред компаниите за бира, които ще спечелят, ако доброто време съвпадне с футболния турнир Евро 2024 през юни и юли, прогнозират анализатори.

Европейските футболни първенства помагат за увеличаване на продажбите на бира в Европа, особено в по-големи страни като Великобритания, Франция, Испания, Италия и Германия, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Дънкан Фокс. Ако тези страни напреднат към последните етапи на турнира, както се очаква, пивоварите вероятно ще запишат скок в обемите. Коефициентите за залагане показват, че тези страни са фаворити, като Англия води групата. Германия, Обединеното кралство и Испания пък са сред 10-те най-големи потребители на бира в света, сочат данни на Statista.

„Ако имаме сценарий на хубаво лято, Англия срещу Италия на финалите, или Англия срещу Франция, това, разбира се, ще бъде доста полезно за индустрията“, смята анализаторът на Barclays Лорън Уайът.

Пивоварите, включително Carlsberg, очакват по-хубавото време да увеличи продажбите това лято след спада миналата година, когато хората избягваха да посещават заведения и в крайна сметка консумираха по-малко бира. Главният изпълнителен директор на Heineken Долф ван ден Брик нарече миналото лято „брутално“ заради количеството дъжд в цяла Европа през юли и август, което задържа хората на закрито. Компаниите може и да имат по-добра 2024 г., която според Британската метеорологична служба ще бъде по-топла от миналата година.

Баровете очакват крановете да потекат през лятото, когато продажбите обикновено са по-високи, коментира председателят на JD Wetherspoon Тим Мартин.

Той възлага „големи надежди за ирландско лято“ със силни продажби на Guinness, която „обикновено се свързва с по-възрастни мъже, които я консумират, но сега стана много модерна сред по-младите хора“, посочва Мартин. Големите футболни турнири дават по-малък тласък на веригата, отколкото на конкурентни места, защото JD Wetherspoon показва само големите игри и не е толкова съсредоточена върху спорта.

За производителите на коняк, водка и аперитиви, обаче, прогнозата не е толкова розова. Европейските производители на алкохолни напитки се борят да запазят представянето си от пандемията в САЩ, където стимулите и ограниченията за стоене у дома допринесоха за бум на потребителските разходи, коментира Уайът пред Bloomberg News. Освен това са по-зависими от американския пазар, отколкото европейските пивовари.

„Имаше очаквания, че навиците на хората ще се оформят до такава степен, че ако сте се научили да правите коктейли у дома, може да продължите да ги правите и след блокадите“, казва той. „Но това, което видяхме в данните от последната година, е, че целият растеж по време на пандемията е наистина загубен“.

Опитът да се продават марки от висок клас на потребителите в САЩ беше трудна задача през 2023 г., тъй като икономическите предизвикателства се задълбочиха. Тази тенденция може да се запази и през 2024 г. Бирата, от друга страна, се възползва от статута си на „ежедневна покупка“, която привлича и потребители с по-ограничени бюджети, смята Дънкан Фокс от BI.

Същевременно производителите на спиртни напитки все още се опитват да намалят инвентара си, след като търговицте на дребно и едро се запасиха добре по време на пандемията. Бирата не страда от същия проблем, тъй като има много по-кратък срок на годност, посочва анализаторът на Morgan Stanley Сара Саймън.

И все пак коктейлите не са напълно загърбени. Британският търговец на хранителни стоки J Sainsbury например заяви, че очаква напитките на основата на ром и текила да стават все по-популярни. Освен това очаква хората да започнат да пият различни видове Spritz, отвъд популярната версия Aperol. И макар че се прогнозира бирата да се справи добре това лято, тя също е уязвима към инфлация и спад. Пивоварите бяха принудени да повишат цените, за да продължават да увеличават приходите си, тъй като потребителите намаляват количествата, които консумират.

Предизвикателствата нарастват и за производителите на спиртни напитки в Китай. Силната Лунна нова година даде тласък, но слабото потребителско доверие, намаляващото младо население, което все повече избягва нощните клубове, и заплахата от мита върху индустрията за коняк могат да продължат да възпрепятстват Remy Cointreau и Pernod Ricard, коментира Уайът.

„Има причина да бъдем малко по-оптимистични за потребителите в САЩ“, казва той. „Аз съм много по-песимистично настроен към китайския пазар, защото много от тези опасения наистина изглеждат доста структурни.“