Бивш шеф на БДЖ: Безопасността на железниците се крепи на късмет и ниски скорости
Корупцията доведе националния превозвач до това нищо да не е наред, заяви проф. Йордан Мирчев
„Безопасността в БДЖ в момента се крепи на късмет и ниски скорости“. Това каза пред БНР проф. Йордан Мирчев, бивш директор на БДЖ.
И допълни, че в програмния период 2014-2022 година е трябвало да се реализират мащабни инфраструктурни проекти:
„Дълго време говорим, че София - Бургас ще се минава за три часа и половина, а София - Пловдив - за час и половина. В близките години няма да можем да модернизираме жп линията София - Пловдив.
Железопътната инфраструктура не изпълни проектите.
Инициативата стига до обявяване на обществена поръчка, до разпределяне на порциите между предварително определени участници и след това започваме да говорим за отчуждаване на терени, за административни проблеми. Вместо да е обратното - да решим първо проблемните въпроси, а след това да обявим поръчката. Това е характерно и за други проекти, свързани с технологичното обновление на БДЖ“.
В предаването „Хоризонт за вас“ проф. Мирчев подчерта, че най-големият проблем в БДЖ остават кадрите.
"Преди години купихме 50 мотрисни влака за 184 млн. евро. От тях в експлоатация са 27 - 30. Значителна част са нарязани на скрап или са в лошо техническо състояния. Не се поддържат. В локомотивните депа няма технологично оборудване... Лошото техническо състояние създава рискове за безопасността".
По думите му 28% от дължината на жп мрежата е с просрочени ремонти, а това създава потенциален риск за безопасността.
„Никой не иска да каже истината за железниците. Нищо не е наред. Трябва да се направят революционни промени в управлението... Корупцията доведе БДЖ до тази ситуация“.