БДЖ дава 64 млн. лв. за ремонт на локомотиви и вагони
Нови влакове обаче скоро не се очакват
До края на март БДЖ пуска поръчка за ремонта на 50 локомотива, а до края на годината — и за купуване на нов подвижен състав. Това съобщи ръководството на БДЖ пред парламентарната комисия по транспорт.
За ремонт на локомотиви и вагони за тази година са предвидени 64 млн. лв., а за купуването на нов подвижен състав – 100 млн. лв., каза Григори Григоров, председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".
Подобряването на комфорта на пътниците, обновяването на подвижния състав и въвеждането на бонусна система за заплащане са трите основни направления, по които работи ръководството на държавните железници, каза изпълнителният директор на холдинга Никола Василев.
До края на годината се предвижда да бъде пусната поръчката за покупка на нов подвижен състав. Плановете са през следващата година да има избран изпълнител. За целта са предвидени 100 млн. лв.
В момента се обсъжда какъв точно подвижен състав да се купи – локомотиви и вагони или мотриси. Другият спорен момент е каква скорост да развиват. Това ще бъде подложено на обществено обсъждане, за да няма скандали, каквито се случиха с прекратената вече поръчка, стана ясно от обясненията на Василев.
"Анализът на пазара показва, че основната част от приходите на БДЖ - между 40 и 50%, се носят от дългите линии София-Варна и София-Бургас. Напълно естествено е фокусът върху новия подвижен състав да бъде на първо време върху тези два участъка", коментира Григори Григоров.
Той посочи, че за средните линии на разстояния до 250-300 км и пътуване до 3 часа ще трябва да се купят нови мотриси. Това са връзките на София с големите областни градове като Стара Загора, Плевен, Пловдив, Русе.
Останалите линии ще се обслужват от текущият подвижен състав, който е достатъчен, каза Григоров. Той ще премине през интензивна капиталова ремонтна програма, за която са заложени 64 млн. лв. за това. До края на март ще бъде обявен търгът за ремонта на 50 локомотива. Планира се и обновяването на още 200 вагона.
Докато бъде доставен новият подвижен състав, за което ще са нужни няколко години, ще се наема. Вече е проведена среща с полска компания с голямо присъствие в Централна и Източна Европа. Оферта обаче засега няма.
Освен това наемането на подвижен състав е необходимо за попълването на недостига сега — средно на ден липсват по 15 локомотива и по 40-50 вагона, а това води до закъснения на влаковете. Решението за наемане на подвижен състав ще бъде временно и няма да продължи повече от 2 – 3 години, смята Григоров.
Все още няма решение какво да се прави с мотрисите "Дезиро", чийто експлоатационен срок от 15 години вече е изтекъл. Поръчката за техния ремонт се обжалва в съда.
Ръководството на държавните железници отчете подобряване на финансовото състояние на затъналото в дългове дружество. Приходите на холдинга са се увеличили с 20 млн. лв. през миналата година и достигат до 366 млн. лв. Очертава се оперативна печалба от около 30 млн. лв. и за първи път от много години ще има счетоводна печалба, каза Григоров. Той отчете и увеличение на пътниците с около 500 000 души на годишна база, което е около 2,5% повече. Субсидията за БДЖ остава 175 млн. лв.
Планира се и обновяване на системата за резервация в БДЖ с цел подобряване на обслужването на пътниците. В момента тя се тества. Работи се и по подобряване на мобилното приложение, което дава в реално време закъсненията и точното време за пристигане на влаковете на всяка една от гарите. Онлайн системата трябва да работи с пълната си функционалност до 30 юни.