Богомил Николов пред Lupa.bg: Внимавайте с ипотечните кредити, не се лъжете от ниските лихви!

Личности
11:29 - 05 Август 2021
8971
Богомил Николов пред Lupa.bg: Внимавайте с ипотечните кредити, не се лъжете от ниските лихви!

Богомил Николов е председател на "Активни потребители". От години се бори за правата на гражданите. Пред Lupa.bg той говори за наболелите проблеми на потребителите през лятото и за какво трябва да внимаваме.

- Г-н Николов, отново има много негодуващи от изравнителните сметки за топлинна енергия, при вас идват ли да се жалят?

- Отдавна не се занимаваме с Топлофикация, защото сме вдигнали ръце от тях. Проблемите там са едни и същи от години и се въртят в порочен кръг. Ние създадохме Национална асоциация за извънсъдебни спорове. Нито Топлофикация, нито топлинните счетоводители поискаха да участват в такъв механизъм. Все още идват хора при нас, които се жалват от дружеството, ние им даваме насоки какво да направят. Големият проблем идва от неяснотата. Самата формула, по която се изчисляват сметките е прецизна и добра. За да работи една система коректно обаче, трябва да има проверяемост. Отделното домакиство трябва да може без да има висше образование по математика, да разбира всичко написано и да калкулира сметката. Това у нас е невъзможно. От там тръгва и недоверието в Топлофикация. Нормално е след като не можеш да провериш нещо, да не му вярваш. Тоест волно или неволно, ако ви е надписана сметката, няма как да разберете. 

- Какво е решението на един такъв проблем?

- Ние отдавна казваме, че решението е преработване на инсталациите. Там, където има хоризонтални инсталации, няма проблеми. Всеки си има топломер и може да си го гледа.Има варианти да се вземат финансирания от ЕС, да се вложат средства, така че вертикалните инсталации, където е проблемът, да станат хоризонтални. Когато беше прогламата за саниране, можеше и това да се случи. То даже беше заложено в плановете, но не се направи. Има и друг вариант- минаване към дистанционно отчитане. То може да е радио или интернет отчитане. Тогава вече шансът за грешка е минимална. Интернет отчитането е най-добро обаче. То би било като сметката за телефон- във всеки един момент можеш да влезне човек и да види какво е изхабил. Тогава и изчислението може да става онлайн, а не от топлинен счетоводител.

- Какви жалби получавате най-вече през летните месеци?

- Това лято най-много жалби имаме за покачване на цените на различни места. Дават ни сигнали за поскъпване на храните, както и на услугите по морето. Доста сигнали получихме за заведения и хотели по морето. Жалват се и от поскъпване на нещата от Китай. Имаме много жалби и за поскъпването на жилищата, което се дължи на евтините кредити. Ние съветваме хората в тази насока, защото едно е да вземеш потребителски кредит, друго е да вземеш ипотечен за 30 години. Това, че днес лихвата е 3%, не значи, че след три години няма да е 6%. Ако очакванията за световна инфлация се оправдаят и започнат да се вдигат лихвите, за да се овладее положението, не ми се мисли...Човек, който не е добре финансово и си е сметнал, че може да внася вноска от 300 лева на месец, изведнъж да му скочи вноската на 400-500 лева, може да се окаже, че е на ръба. Другата актуална тема в момента е пластмасата. Ние трябваше до 3 юли да забраним всички пластмасови чинии, вилици и чаши, но нищо не сме направили до момента. Ако не вземем мерки, от ЕС ще започнат процедури.