Боса в кабинета си Росица Кирова разтяга локуми за Петрохан (СНИМКА)
Разширеният идеен проект на тунел под Петрохан вече е предаден на първи междинен етап от общо три. Това стана ясно от отговора на министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на парламентарен въпрос, зададен от народния представител Росица Кирова.
"Предстои изработване на оценка за въздействието на старопланинския тунел върху пътната безопасност. Вече е избран изпълнител, който ще анализира различните варианти на преминаване и тяхната икономическа ефективност“, съобщава Кирова.

Разработените предложения ще бъдат разгледани от Експертния технико-икономически съвет на АПИ, а след това ще преминат през процедура по оценка на въздействието върху околната среда. След приключването ѝ се избира окончателен вариант на трасе, по който ще се извършат пълни инженерно-геоложки проучвания и ще бъде изготвен подробен устройствен план.
"Бъдещото трасе ще осигури пряка връзка между обхода на Монтана и автомагистрала „Европа“, а оттам – със скоростната тангента и софийския околовръстен път. Индикативната дължина е около 100 км, като проектът предвижда и трета лента в посока за по-добър трафик и безопасност“, припомня Кирова.
По другия стратегически проект – скоростният път Видин – Ботевград, министърът информира, че участъкът Видин – Макреш е изпълнен 58% и се очаква да бъде завършен през юли 2027 г. Напредъкът по отсечката Бела – Ружинци е 46%, със срок за завършване юни 2026 г. В участъка Ружинци – Белотинци – Винище строителството е възпрепятствано от археологически обект.
"И това е следващият ми въпрос, този път към министъра на културата. Какви действия са предприети за решаване на въпроса с археологическия обект? Какво предстои и какви са сроковете за приключване на дейностите, така че да бъде съхранено културното наследство на България и в същото време да продължи без забавяне строителството на пътя?“, обяви Росица Кирова.
