Браво за отварянето! Всяка кифла да си ходи в мола

Търговският център днес играе ролята на възрожденското читалище

Коментар
16:27 - 15 Май 2020
9542
Браво за отварянето! Всяка кифла да си ходи в мола

Макар по принцип да съм привърженик на по-рестриктивните мерки за социална изолация, смело акламирам правителственото решение за отваряне на  моловете. Театри, кина,  спортни площадки,  детски градини и паркове – това са все второстепенни средища  на  обществената комуникация. Истинският социален контакт, реалният досег с пулса на народа, както всички знаем, може да се усети единствено и само в мола. Когато той е затворен,  на практика скопено е цялото гражданско общество.

Писна ми от неловката гледка на кльощави  кифли с напомпани цомби и 13-сантиметрови токчета в парка. Това е толкова нелепо като Желю  и Маруца Желеви на вечеря в Американското  посолство, Венци Стефанов във вегетариански ресторант, или интервю на Миролюба Бенатова с генерал Мутафчийски.  Горките момичета стоят прави като жалони сред глухарчетата, пушат нервно цигара от цигара,  джвакат дъвка и очевидно съзнанието им се рее феерично към недостъпните „Бершка“ и „Зара“, лелеяни не по-малко от намирането на дебел чичко-паричко за съпруг/любовник/спонсор/меценат/спорадичен тъпкач.

Ако ми позволите един исторически паралел, днес молът е онова, което е било читалището по време на безвъзвратно закъснялото Българско възраждане. Култура и антикултура, ценности и абсолютното  им отрицание, морални и етични устои и модерните им джендър антиподи – всички те се срещат именно  по ескалаторите и пред тоалетните, в пробните и закусвалните за бързо хранене на огромните търговски центрове.

Молът отдавна е надскочил комерческата си роля и се е превърнал в мегдан, където мразещите спортни площадки, уютни публични пространства и квартални кина зомбирани  младежи могат да общуват и да се разхождат, да зяпат като Гаврошовци  лъскавите витрини и да си показват ноктопластиките и плочките. Търговските центрове са пълни с майки с деца и бебешки колички, квартални батки, пъпчиви тийнейджъри и  костюмирани бизнесмени.Ниските равнища на кислород и въртенето в кръг очевидно не ги притесняват. Те вървят, обсъждат, жестикулират сеят кичозен аромат на парфюм-реплика и имитират социален живот.

В този му вид молът е незаменим като Сашо Диков при джиросване на акции и Ивайло Манолов на турне на Васко Кеца. Още веднъж браво, че ги отворихте. Така най-после ще мога спокойна да тегля  един телегл в парка, без да слушамкудкудякането на кокошките с токчета. Че може и децата да заведа.