Браво за отварянето! Всяка кифла да си ходи в мола
Търговският център днес играе ролята на възрожденското читалище
Макар по принцип да съм привърженик на по-рестриктивните мерки за социална изолация, смело акламирам правителственото решение за отваряне на моловете. Театри, кина, спортни площадки, детски градини и паркове – това са все второстепенни средища на обществената комуникация. Истинският социален контакт, реалният досег с пулса на народа, както всички знаем, може да се усети единствено и само в мола. Когато той е затворен, на практика скопено е цялото гражданско общество.
Писна ми от неловката гледка на кльощави кифли с напомпани цомби и 13-сантиметрови токчета в парка. Това е толкова нелепо като Желю и Маруца Желеви на вечеря в Американското посолство, Венци Стефанов във вегетариански ресторант, или интервю на Миролюба Бенатова с генерал Мутафчийски. Горките момичета стоят прави като жалони сред глухарчетата, пушат нервно цигара от цигара, джвакат дъвка и очевидно съзнанието им се рее феерично към недостъпните „Бершка“ и „Зара“, лелеяни не по-малко от намирането на дебел чичко-паричко за съпруг/любовник/спонсор/меценат/спорадичен тъпкач.
Ако ми позволите един исторически паралел, днес молът е онова, което е било читалището по време на безвъзвратно закъснялото Българско възраждане. Култура и антикултура, ценности и абсолютното им отрицание, морални и етични устои и модерните им джендър антиподи – всички те се срещат именно по ескалаторите и пред тоалетните, в пробните и закусвалните за бързо хранене на огромните търговски центрове.
Молът отдавна е надскочил комерческата си роля и се е превърнал в мегдан, където мразещите спортни площадки, уютни публични пространства и квартални кина зомбирани младежи могат да общуват и да се разхождат, да зяпат като Гаврошовци лъскавите витрини и да си показват ноктопластиките и плочките. Търговските центрове са пълни с майки с деца и бебешки колички, квартални батки, пъпчиви тийнейджъри и костюмирани бизнесмени.Ниските равнища на кислород и въртенето в кръг очевидно не ги притесняват. Те вървят, обсъждат, жестикулират сеят кичозен аромат на парфюм-реплика и имитират социален живот.
В този му вид молът е незаменим като Сашо Диков при джиросване на акции и Ивайло Манолов на турне на Васко Кеца. Още веднъж браво, че ги отворихте. Така най-после ще мога спокойна да тегля един телегл в парка, без да слушамкудкудякането на кокошките с токчета. Че може и децата да заведа.