БРЕЙ: Служебната власт вади 37 милиона за самолетни билети

Две обществени поръчки летят към големите авиооператори - с и без прекачвания от София

Икономика
15:57 - 26 Април 2023
2124
БРЕЙ: Служебната власт вади 37 милиона за самолетни билети

Държавата чрез Централния орган за покупки (ЦОП) към Министерството на финансите обяви голяма обществена поръчка за 37 млн. лв. без ДДС за осигуряване на самолетни билети при пътуванията на цялата администрация, съобщи туристическият сайт TravelNews като се позова на  регистъра на търговете.

Поръчката е разделена на две обособени позиции – първата е за „Осигуряване на самолетни билети за директни полети (без прекачване)“ за 22 млн. лв. без ДДС, а втората за „Осигуряване на самолетни билети за полети с прекачване“ за 15 млн. лв. без ДДС. За всяка ще бъде сключено рамково споразумение с един изпълнител за срок от 24 месеца.

След това отделните министерства и агенции ще сключват договори, съобразно индивидуалните си нужди в рамките на бюджетните си лимити, в срока на действие на сключеното рамково споразумение. В поръчката не е включено хотелско настаняване и медицински застраховки.

Юристи и туроператори коментираха пред специализиранатта медия, че част от условията са ограничителни, тъй като от София до някои дестинации оперира само по една авиокомпания. Ако тя не е предоставила права на туристически агенции за издаване на самолетни билети, реално те не могат да участват в обществената поръчка, казаха юристи. Според тях по този начин могат да се включат ограничен брой туроператори, които са привилегировани от определени авиокомпании, а не всички, които имат сертификат от IATA (Международната асоциация за въздушен транспорт).

Например до редица градове в Европа лети директно само по една от големите авиокомпании, които са на българския пазар - „България Еър“, „Луфтханза“, „Бритиш еъруeйз“, „Австрийски авиолинии“, „Ер Франс“, „Ер Сърбия“, „ЛОТ“, „ИТА еъруйез“, „ТАРОМ“, ITA Airways, „TAROM“ и „Ейджън еърлайнс“. Нискотарифните като „Райънер“ и „Уиз Еър“ не предоставят определени права на туристически агенции, като първата даже не участва в резервационни системи, а продава билети само през собствения си сайт. На изток директни полети осъществяват само „Турските авиолинии“, „Катар еъруейз“ и „Флай Дубай“.

Класирането на участниците ще се извършва във възходящ ред по критерий „най-ниска цена“, като под нея се разбира сборът от предложените стойности за самолетни билети в ценовото предложение, умножени по определените в образец тегла за съответните дестинации и класи за двупосочни и еднопосочни полети, с включена такса за обслужване, се посочва в заданието на обществената поръчка.

Срокът на действащото в момента рамково споразумение изтича на 22.11.2023 г. след като беше удължено с две години заради пандемията. Стойността му беше 34 млн. лв. без ДДС и в него присъстват четири фирми – консорциумът „България Ер - Посока“ ДЗЗД, и туристическите агенции „Хорнит“ ООД, „Аеротур ММ“ ООД и „Атлас травелс“ ЕООД. Всяка държавна администрация е длъжна да провежда минипроцедура за избор от четирите фирми, за да купува самолетни билети.

Туристическите агенции, които са сертифицирани като IATA (членове на Международната асоциация за въздушен транспорт), настояваха в критериите за новата централизирана поръчка да не бъдат залагани пределни цени, които да предоставят за дестинации. „Подобни условия трябва да отпаднат, защото агенциите не могат да прогнозират цените на самолетните билети на авиокомпаниите за 3 години напред в тази динамична ситуация. Те не могат да повлияят на стойностите по никакъв начин“, заяви преди време пред TravelNews Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), която обединява IATA агенциите у нас.

Според Горанова в последната една година билетите са поскъпнали драстично заради покачването на горивата и летищните такси. Тя обясни, че 40% от цената на самолетните билети се формира от горивните такси. Освен това Европейската комисия има екодиректива за увеличаването на използването на биогорива от авиокомпаниите в бъдеще, които са по-скъпи от конвенционалните.

„Неадекватно е въвеждането на критерии за пределни цени, защото една авиокомпания може да каже какви ще са нейните цени и то само за една година напред“, коментира Горанова.
Авиопревозвачите пускат билетите си за една година в резервационните системи. Никой не знае и не може да прогнозира цените в дългосрочен план, допълни тя. Димитрина Горанова смята, че трябва да залегне индексация на цените на самолетните билети спрямо инфлацията, цените на горивата, летищни такси и екодирективата за използването на биогорива.

От Министерството на финансите коментираха, че в провежданите обществени поръчки, Централният орган за покупки не залага „лимити“ на цените на самолетните билети за полети до различните дестинации.

Пределните цени за съответните дестинации, които са включени в действащото рамково споразумение на ЦОП, са предложени от участниците в ценовите им предложения, които самите те са представили в проведената централизираната обществена поръчка. На базата на тези цени участниците са били класирани и определени за изпълнители на рамковото споразумение на ЦОП. IATA агенциите искат точно това да не присъства в процедурите.

Отделно настояват да се залага минимум такса за обслужване за издаден самолетен билет от държавната администрация, защото до момента повечето туристически агенции участват в обществените поръчки като предлагат 1 стотинка, което е несериозно. Според тях това води до лоши практики и до съмнения в надуването на цените на самолетните билети, където са заложени печалбите на фирмите. Реално таксите на свободния пазар започват от 20 евро нагоре за издаден билет.