Британците заменят скъпите коледни подаръци с шоколад
Инфлацията на Острова изпразва джобовете на жителите за храна и стоки от първа необходимост
Коледните празници вече чукат на вратата, а те по традиция са съпътствани с раздаване на подаръци на малки и големи. Мнозина обаче продължават да се чудят как от една страна да уважат подобаващо близки и любими, а от друга - да не издънят бюджета си.
На Острова изглежда са намерили поне отчасти отговор на този въпрос. Притиснати от все още високата инфлация и ръста на ипотечните кредити британците се оглеждат за по-евтини подаръци и, според анализатори и потребителски организации, все по-често заместват играчки, електроника и бижута с шоколад, съобщава Ройтерс.
Въпреки ръста на цената си през последните години шоколадът си остава приемлив като цена подарък, посочват мениджъри в сектора. Кутиите с шоколадови бонбони се котират особено добре, като в предколедния период (август-ноември) е регистриран ръст на продажбите от 8,7 на сто спрямо същия период на миналата година, според Фран Маккарго, мениджър в "Нестле Великобритания и Ирландия" (Nestle UK & Ireland). Компанията в момента отчита все повече покупки на шоколадови изделия като коледни подаръци.
По думите й клиентите обикновено харчат до 10 бр. лири (12 евро) за подобни артикули. Особено популярни за металните кутии "Куолити стрийт" (Quality Street) на "Нестле", струващи 5 лири, и селекциите "Кедбъри" (Cadbury) на "Монделийз" (Mondelez), които се продават срещу само 1,50 лири.
В същото време средната цена на играчките в Европа възлиза на 13 лири (15 евро), по данни на компанията за обработка на данни "Сиркана" (Circana), доскоро известна като Ен Пи Ди (NPD). Търговци на играчки признават пред Ройтерс, че търсенето през настоящата година е по-ниско, отколкото през предходните.
На този фон търговски вериги като "Сейнсбърис" (Sainsbury's) и "Теско" (Tesco) предлагат сериозни отстъпки за сериите "Куолити стрийт" и "Селебрейшънс" (Celebrations) на потребителите, притежаващи клиентски карти. На традиционно висок интерес се радват и винаги добре продаваните по Коледа "Киткат санта" (KitKat Santa), който струва едва 1 бр. лира, и "Милкибар фестив френдс" (Milkybar Festive Friends), продаван по 1,25 лири.
Шоколатиерите залагат и на носталгията. "Куолити стрийт" се връща към бонбоните кафе-крем, а "Кедбъри" - към шоколадовите монети, извадени от пазара през 2014 г.
По-евтините шоколадови изделия са особено популярни сред хората, родени след 2000 г., казва Сюзан Наш, мениджър в "Монделийз". Девет от 10 британци от поколението Z (родени между 1997 г. и 2010-2012 г.) и 83 на сто от "милениалите" (за тези родени между 1981 г. и 1996 г.) ще прибегнат до по-евтини продукти през настоящия празничен сезон, според проучване на консултантската компания "Маккинзи". Като цяло 74 на сто от британците търсят да купят по-евтини подаръци.
Производителите залагат и на луксозни, доста по-скъпи серии, за да могат да намалят удара, понесен от скока на цените на какаото, достигнали през настоящата година 46-годишен връх. "Сега е точният момент за реализация на скъпата продукция, тъй като коледният период е най-силният за шоколадовите компании", казва анализаторът във "Вонтобел" (Vontobel) Жан-Филип Берши.
Продажбите на шоколад във веригата за луксозни стоки "Фортнъм енд Мейсън" (Fortnum & Mason) растат с 32 на сто на годишна база, като най-сериозно е увеличението на продукти, които могат да бъдат споделени. "След края на пандемията все повече семейства и приятели се събират, за да си поделят добре подбрани кутии шоколадови изделия", посочва експертът във "Фортнъм енд Мейсън" Алис Кроун.
Скъпият шоколад изглежда става все по-модерен във Великобритания, като пазарът на шоколадови подаръци се оценява на 1,8 милиарда бе. лири, което е ръст от 7 на сто спрямо миналата година под натиска на високите цени, сочат данните на "Сиркана". В същото време пазарът на играчки, възлизащ на 2 милиарда лири, спада с 4 на сто.
На този фон "Нестле" отчита запазване на оперативната печалба на шоколадовия си бизнес на ниво от 17-17,5 на сто през настоящата година спрямо 17,1 на сто през 2022 г. Годишните приходи на компанията от продажбите на шоколадови изделия възлиза на 8,1 милиарда швейцарски франка (8,5 милиарда евро) при общи продажби за 94,4 милиарда франка.
По данни на "Юромонитър интернешънъл" (Euromonitor International) глобалният пазар на шоколад възлиза на 123,5 милиарда долара.