Държавните пари яко нагоре: Заплатите в МВР скачат на 3,828 млрд. лв. през 2025-а

Рекорден е ръстът на възнагражденията в ДАТО - цели 75%, в ДАНС - 61%

Новини
17:00 - 13 Декември 2024
4927
Държавните пари яко нагоре: Заплатите в МВР скачат на 3,828 млрд. лв. през 2025-а

Финансовото министерство и част от ресорните министерства с голям ръст на разходите за персонал са подали неточни оценки за готвените увеличения. Затова сметките нямат нищо общо със залегналото в проектобюджет 2025, който се оказа с рекорден ръст на разходите за персонал. Парите за заплати в публичния сектор по консолидираната фискална програма достигат невероятните 23 милиарда лева. Само за 3 години - от края на 2022 г. досега, това перо в бюджета е нараснало с 57%. 

Това показва прегледът на заложените нива в проектобюджет 2025 и изготвяните становища от МФ и ресорни министри по  бюджетите, по които има най-голям ръст на заплатите. 

В мотивите към проектобюджет 2025 финансовото министерство твърди, че политиката по доходите догодина предвижда вдигане на заплатите с 10% извън секторите, при които има по-голям ръст заради нов модел на определяне на заплатите и връзването им със средна работна заплата.

Проверка на "Сега" показва, че това не е вярно. Разходите за персонал (в това перо попадат и осигуровките) повсеместно по министерствата се вдигат с около 20%.  В Министерски съвет например за персонал ще отидат с 30.4% повече спрямо 2024 г. - бюджетът скача от 79.5 млн. на 103.683 млн. лв. В МФ увеличението е 19% - от 530 на 630 млн. лв. В МРРБ средствата за персонал се увеличават с 21% - от 115.805 млн. на 140.795 млн. лв. В Министерството на земеделието и храните - с 24% - от 215.012 млн. на 267.184 млн. лв. С 21% има ръст за администрацията на президенството - от 8.134 млн. лв. на 9.837 млн. лв.

Истинските рекорди обаче са в секторите, в които бе сменен моделът на заплащане и заплатите бяха вързани със средната работна заплата - МВР и МО. Тук ръстът е много над предварително обявения. При внасянето на новите нива на заплащане в закона за МВР се твърдеше, че с тях ще се постигне 13% средно увеличение на възнагражденията на държавните служители и 38 на сто - за тези на трудово правоотношение, и затова са необходими общо 339 млн. лв. През септември общата сума, необходима за увеличението, скочи на 1 млрд. и 70 млн., като нивото на ръстовете се запази - 14% за държавни служители и 31 на 100 за тези на трудово правоотношение. Тези числа показват, че е имало неверни сметки. 

Сега се оказва, че разходите за персонал в МВР скачат от 2.536 млрд. лв. за тази година на 3.828 млрд. догодина, или с 51% - много над обсъжданите 13% и 31% увеличение на възнагражденията. Сумата надхвърля не само сметките на МВР, но и цитираното като ефект от самото финансово министерство. През април 2024 г. в силно закъсняло становище МФ посочи, че за гласуваните промени за системата на МВР ще са необходими 900 млн. лв. допълнително на година - с 400 млн. лв. под предложеното в момента.

МФ е дало неточна информация и за ръста на заплатите в системата на отбраната. Ведомството посочи, че гласуваното през април 2024 г. обвързване на възнагражденията ще струва 510 млн. лв., като се говореше за 30% ръст на възнагражденията. Увеличението реално в проектобюджет 2025 е от 1.68 на 2.47 млрд. лв. или  790 млн. лв. - ръст на разходите за персонал в размер на 47%. Възможно е разликите да се дължат на разходи за осигуровки, но не е ясно защо те са били изключвани при изчисляване на ефекта на промените.  За това увеличение на заплатите в сектор "Отбрана" в становището на МФ се изтъква, че заплатите в МО не са били замразени в последните години и искането на висок ръст не е оправдано. През 2022 г. в системата на МВР, считано от юни, е осигурено увеличение на възнагражденията на персонала с 15%, през 2023 г. - с 10% от август, през 2024 г. - с нови 10%, пише в това становище. 

При някои структури увеличенията са рекордни като дял, като това вероятно се обяснява и със съществували дотогава разлики в заплащането. За тях сигнализира бившият финансов министър Асен Василев (който обаче като министър на свой ред допусна безпринципни ръстове). Рекордьор по този показател е Държавна агенция "Технически операции" (ДАТО) с ръст на разходите за персонал от 75%. Там средствата за заплати се увеличават от 81.3 млн. на 142 млн. лв. 73% ръст има Комисията за противодействие на корупцията - от 8.956 млн. лв. за 2024 г. на 15.522 млн. лв. В същото време другата комисия, която се появи след разделянето на голямото КПКОНПИ - Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, получава през 2025 г. 13.497 млн. лв. средства за персонал, което е със 17% повече от 2024 г. Това вероятно се обяснява с по-високи стартови заплати на тези служители. В ДАНС ръстът е 61% на издръжката на персонала - от 162.538 млн. лв. през тази година до 262.349 млн. за 2025 г.

С 48% ще скочи издръжката на персонала в Националната служба охрана /НСО/ - от 59.312 млн. на 88.245 млн. С близо 50% скачат и средствата за персонал в правосъдното министерство - от 389.478 млн. на 582.981 млн. лв.

Защо са допуснати тези големи увеличения на фона на огромен недостиг на средства и въвеждане на екзотични данъци не е ясно. Сравнението в перо персонал по Консолидираната фискална програма на 2025 спрямо плана за 2024 г. показва невиждан ръст за последните години в размер на 5 млрд. лв. Тук попадат разходите на персонал на всички съставни бюджети - не само министерства и държавен бюджет, но и общини, вузове, осигурителна система. 

Огромните суми за увеличенията на заплатите в МВР, което повлече първо крак в новата мода за обвързване със средна работна заплата, са постигнати по много любопитен начин. Новият модел за изчисляване на възнагражденията е предложен заради неадекватно ниски лимити за най-ниските заплати във ведомството. Така е изчислено, че за най-ниската заплата за лице със средно образование на трудово правоотношение лимитът на заплатата трябва да се увеличи от 819 лв. на 1076 лв. или 31%. На базата на тези лимити за минималните заплати е преценено, че абсолютно всички  възнаграждения трябва да скочат с 31%, за да не се разваля структурата на диференциация на възнагражденията. Това е довело до много високо увеличение на общите разходи.