Даскалите не искат МОН да надзърта в лаптопите им
Всички edu.mon.bg профили работят едновременно с приложенията на "Гугъл" и на "Майкрософт"
Българските училища много бързо се приспособиха и заработиха ефективно и то предлагайки синхронно обучение, нещо нехарактерно за много европейски образователни системи.
Това гласи национално проучване на синдикат "Образование" за осигуреността и спецификата на образователната система за работа в електронна среда от разстояние. Целта на изследването на синдиката е да провери сегашното състояние на системата и политиката по дигитализация на "Дирекция ИКТ" на МОН.
В началото на пандемията над 50% от учителите нямаха служебна дигитална техника и плащаха за интернет от личните си бюджети.
91,7% от анкетираните не са съгласни новите дигитални устройства /лаптопи/ за учители да бъдат използвани само с акаунт edu.mon.bg, за да бъдат следени и контролирани от МОН.
След като Дирекция ИКТ на МОН предоставя дигитални устройства по европейски проект с това кодиране, то педагогическите специалисти биха могли да преинсталират операционната система, за да не се страхуват от това. Преинсталирането би било нужно за операционната система Windows 10.
Преносимите компютри Chromebook, макар да бъдат управлявани от МОН нямат проблеми със съвместимостта и ще работят както с Office 365, така и с Google Workspace, обясняват от синдиката.
Към месец март 2021 г., 69,7% от участниците в изследването отговарят, че в тяхната образователна институция имат собствено облачно пространство, което е най-доброто управленческо и педагогическо решение за тях. 30,8% нямат облак или ползват електронни ресурси на МОН.
Диференциацията към двете възможни засега образователни платформи е 36,9% за Офис365 на Microsoft и 31,8% за Google Workspace за образование (Доскоро Google G suite).
Малко над 30% от училищата ползват възможностите на Shkolo, Zoom, Facebook,Viber, WhatsApp и др.
Разбира се последните възможности за електронна комуникация, не кореспондират напълно с "понятието" образователни платформи. Тези образователните институции би трябвало да се насочат към свое облачно пространство и да разполагат с пълноценна и сигурна платформа.
Тук е мястото да обясним, че облачната платформа на МОН, с акаунти /edu.mon.bg/ не е задължителна, а само възможен избор. Но безспорно, собствено облачно пространство, заедно със собствен акаунт, домейн и платформа е по-правилният избор, за всяка образователна институция.
Всяко училище може само поиска и безплатна активация на облачна платформа от сайта: https://cloud.cct.bg/
59.3% от респондентите отговарят, че основният дигитален инструмент Google Classroom е по-съвършен в сравнения на реципрочния Microsoft Teams, получил 40,7% одобрение.
Важно е да се отбележи, че всички edu.mon.bg профили работят едновременно с приложенията на Google и на Microsoft. Т.е. всеки ученик или учител би могъл да използва всички приложения и от двете платформи с единния си профил.
Друг проблем, констатиран в сравнение на пощите G mail и Outlook приложението на Gmail e функция на електронните профили в Google Workspace и предлага предимства интегриране със смартфон с операционна система Android.
Когато се използват профилите edu.mon.bg, Outlook на Microsoft има недостатъка, да не изпраща кореспонденция към друг edu.mon.bg, ако последния чете пощата си в Gmail. Това не важи за пощата на Google, от което следва, че Gmail е предпочитана от педагогическите специалисти.
Във връзка с опитите на "Дирекция ИКТ" на МОН, да въвежда и контролира единни акаунти на педагогическите специалисти, 95,6% от учители и директори не приемат тази тенденция, а настояват да имат избор при определяне на конкретните за образователната институция акаунт и образователна платформа.
92,4% от участниците не приемат да бъдат изтрити техните стари акаунти във собствените им училищни облаци / Google Workspace или Офис365/, за да преминат към единно облачно пространство на МОН.
Само 34,2% имат информация за облачното пространство и електронната библиотека на МОН, 39% имат частична информация, а 26% нямат никаква информация за дигиталните ресурси на МОН.
През последната година българските учители и директори направиха гигантска крачка към дигитализацията на учебния процес, за да могат българските ученици да получават възможно най-доброто за извънредното положение и ситуация обучение.