Денков връща двукратното тестване на учениците

Общество
12:09 - 20 Януари 2022
703
Денков връща двукратното тестване на учениците

Ще предложим ваканцията да бъде цялата седмица след завършване на първия срок - от 29 януари до 6 февруари. Отдавна сме се отказали да удовлетворим желанията на всички, защото е невъзможно. Имаше много напрежение заради разделението на учениците вкъщи и в клас. Натрупа се и умора, в София има доста голям брой разболели се и карантинирани учители. Наближаваме върха на вълната, добре е да дадем малко почивка на системата. Не обсъждаме удължаване на учебната година, обяви проф. Николай Денков. Образователният министър каза пред "България он еър", че се предвижда новият срок да започне с двукратно тестване на учениците. 

"Здравният министър Сербезова ме увери, че това са тестове с по-висока чувствителност - 95%. Дори и предишните тестове са добри за скрининг. От плюнчените тестове са, начинът на правене ще е много подобен", уточни министър Денков по повод тръжните процедури на МЗ. 

Несравнимо по-добра била комуникацията с новия здравен министър и като цяло между МОН и Министерството на здравеопазването, стана ясно от думите му. 

Между 8 и 10 пъти са разликите в страната по отношение на поставени под карантина учители и ученици. Най-високи нива има в Благоевград - 8,53% за учителите, а най-ниски са в Търговище - 1,08%. За учениците най-високи са нивата в Бургас - близо 5%, а най-ниски са отново в Търговище - 0,55%.

"Директорите са тези, които решават за локалния подход. На ден получаваме стотици заявки за карантиниране на паралелки. Реагираме в същия ден. В гимназиалния етап имаме напълно ваксинирани 8,3% и 7% преболедували. В София са повече, в други области са по-малко. 48,2% от учителите са ваксинирани, също и 38,2% от непедагогическия персонал", обяви акад. Денков. 

По думите му в момента у нас липсва система за контрол на квалификацията на учителите. Това е едно от първите неща, които министърът и екипът му искат да променят. 

"Поставили сме си като приоритет създаването на система, която да измерва качеството. Базира се на един основен стълб и няколко допълнителни. Основният е системата за измерване на добавената стойност - да можем да оценим в дадено училище и по даден предмет доколко децата са успели да напреднат в зависимост от това, което прави училището", обясни министърът. 

За професионалните гимназии допълнителна мярка за качество би могла да бъде как се реализират завършилите ученици, даде пример проф. Денков. Трябва да имаме количествени резултати, които да превърнем във формули, отчитащи какво е финансирането на училищата за качество, отбеляза той. 

Много внимателно ще бъде обсъден въпросът с мандатността на училищните директори, но преобладава мнението, че тя трябва да бъде въведена, съобщи още образователният министър.