Десетки общини остават без обществен превоз заради високи цени
Карлово, Брацигово и Пазарджик са малка част от населените места, в които превозвачите се оттеглят от обещствените поръчки заради финансови затруднения
Десетки общини у нас са изправени пред транспортен колапс, разказва НОВА. Само след броени дни на много места превозвачите, които обслужват междуградските и междуселските линии, планират да преустановят обслужването им. Така хиляди хора ще останат без транспорт до работните си места и училищата.
„Това е пълен абсурд! Да няма с какво да стигнем до областния град. Учениците да няма с какво да стигнат до училище”, коментира Десислава Манчева. Тя е майка на ученичка в 12 клас. Дъщеря ѝ всяка сутрин пътува с обществения автобус от Брацигово до Пазарджик, където учи. От Нова година обаче превозвачът преустановява транспорта по линията и градът напълно остава без автобуси. Родителите са принудени да търсят варианти.
„Начинът е родителите да се комбинираме с коли. Да отсъстваме от работа, да си взимаме отпуски, сложно… Цялата обстановка става сложна за нас, защото детето не може да спре да учи, а ние не може да спрем да работим, защото трябва да се храним”, каза още Манчева.
Задаващата се транспортна криза в Брацигово ще засегне 3 000 души. Най-потърпевши ще са работещите в областния град. По-възрастните пък няма да могат да стигнат до болницата.
Фирмата, която извършва обществения превоз на пътници от Брацигово към Пазарджик и обратно, преди дни е изпратила писмо до общината, че от 1 януари догодина прекратява дейността си заради финансови затруднения. Кметът е обявил обществена поръчка, но досега не се явил нито един желаещ.
„Това ще бъде пагубно за всички нас. Необходими са законодателни промени, за да имат право общините да субсидират по някакъв начин транспортните фирми. Да намерим решение, така че да бъдат удовлетворени и двете страни и най-вече да запазим обществения интерес”, коментира кметът на Община Брацигово Надежда Казакова.
Единственият превозвач в Пещера спира всички автобуси до Брацигово, Пазарджик и Пловдив. Без да получава достатъчно субсидии от общините, твърди, че е нерентабилно да продължава да вози пътници.
„Цените на горивата скочиха три пъти, което е много висок ръст за нас. Не може да увеличим толкова много билетите, спрямо пътуващите. Имаме включени и тол такси. 70% от пътуващите просто липсват, нямаме достатъчно пътници”, каза началникът на автогарата в Пещера Николинка Василева.
Карлово - градът на Левски, също изпадна в транспортна криза, след като единственият превозвач, изпълняващ шестте междуселищни линии, обяви, че спира по финансови причини. Така общината спешно трябваше да намери нов превозвач.
От Националното сдружение на автобусните превозвачи твърдят, че близо 70% от фирмите в сектора са в тих фалит. От бранша настояват за 40% увеличение на субсидиите от догодина, а сега на ход е държавата.