Димитър Стоянов е подписал договора за ремонт на самолетите L-39
Машината е минала капитално-възстановителен ремонт и само преди 3 месеца се е върнала в България, обясни бившият военен министър
Рамковото споразумение за възстановяване на самолетите L-39 е било подписано от бившия служебен министър на отбраната Димитър Стоянов през ноември 2022 г., а конкретният договор за самолета, който се разби край "Граф Игнатиево" - месец по-късно. Това заяви самият Стоянов в "Денят започва".
Той определи като неверни твърденията, че нищо не се прави за военната ни авиация. По думите му е спекулация и че самолетите са стари:
"Самолетът Ф-16, на който летя президентът с ген. Кларк, е произведен през 1986 г., а самолетът, който катастрофира - в края на 1990 г. Освен това той е минал капитално-възстановителен ремонт и само преди три месеца се е върнал в България", заяви Стоянов.
За Димитър Стоянов катастрофата е жесток удар не само за ВВС, но за цялата армия и държавата ни. По думите му през последните дни се тиражират спекулации от различни политици, които нямат никакво понятие от авиационна техника или бойна авиация.
"Разследвания на авиационни катастрофи не се правят по картинка - трябва да се остави комисията да работи спокойно. От своя страна Министерството на отбраната трябва да намери подходящия начин как да представи причините на обществото - българското общество трябва да знае какво се е случило".
Изключително мерзко е да се използва гибелта на двама военни пилоти за политически цели, заяви той. Командванията на авиационните бази и на ВВС са заявили, че ще окажат съдействие на разследването. Спекулация е, че записите на журналистите от мястото са били иззети и изтрити - били са само копирани, каза още Стоянов.
"Ако някой пречи в този процес, вероятността да се получи подобна грешка в бъдеще е голяма. Идеята на разследването е да се установят причините, за да не се допускат такива грешки. В момента се насажда едно мнение, че ще бъде покрита истината какво се е случило - абсолютно невярно. Спекулация са думите на Каракачанов, че българските пилоти не били циркаджии и не можели да изпълняват толкова сложни фигури. Това упражнение се изпълнява от курсанта до инструктора".