ДИОНА, ТИ ЗНАЕШ ЛИ? Що е то "енергиен сниф"?

Енергийни продукти, които се приемат чрез вдишване през носа, съществуват поне от десетилетие

Общество
17:41 - 29 Август 2024
11484
ДИОНА, ТИ ЗНАЕШ ЛИ? Що е то "енергиен сниф"?

Енергийна напитка, която се консумира чрез шмъркане и се предлага на грамове, наподобяваща кокаин както по външен вид, така и по начин на употреба, предизвика сериозна обществена реакция.

Активистката Юлия Георгиева първа сигнализира за т. нар. "енергиен сниф" в социалните мрежи. Как се стигна до тази ситуация?

Преди ден попфолк певицата Диона споделя фрапиращо видео от профила си в Инстаграм. На него тя изрисува линии с бял прах върху екрана на телефона си, самодоволно споделяйки, че не става дума за наркотик, а за енергийна напитка, предназначена за... шмъркане. "Тя е напълно законна и безопасна, доверете се на моя опит", допълва през усмивка тя. Резултатът - буря от възмущение и негодувание под видеото и сред цялата общественост у нас.

Продуктът, рекламиран от Диона обаче, далеч не е единственият подобен в България. Проучване на "Свободна Европа" показва, че в различни български онлайн магазини могат да бъдат намерени енергийни прахове на поне две други марки - Sniffy и Wildkraut.

Какво всъщност представляват тези продукти, що е то "енергиен сниф" и защо е толкова опасен?

Енергийните снифове, или енергийни прахчета, са смес от различни стимулиращи вещества (като мака, тирозин, L-теанин, кофеин, таурин) под формата на прах, който се приема чрез шмъркане (от английски - sniff).

Продуктите се предлагат на грамове и се продават със специализирана тръбичка за шмъркане - такава, каквато се използва при наркотици като кокаина.

Sniffbull, който беше рекламиран от Диона и предизвика сегашната вълна от реакции, се продава за 16 лв. на грам. Други марки, налични в българските онлайн магазини, се предлагат на цени между 19,90 лв. и 30,90 лв. на грам. Често тези продукти се предлагат в разнообразни атрактивни вкусове като ягода, маракуя и мента.

 
Как се рекламират продуктите?

В описанията на рекламите продуктите се представят като "щадящи стомаха алтернативи на енергийните напитки", които "осигуряват незабавен енергиен тласък", "държат те буден" и "повишават концентрацията". Още по-скандалното е, че таргетът на повечето марки е насочен към учениците.

В сайта на Wildkraut Energy Sniff например има раздели, които отговарят на въпроси като: "Ще ми помогнем ли Wildkraut по време на изпитите?" и "Ще ми помогне ли Wildkraut да уча по-добре?".

"Всички познаваме това чувство в деня преди важен изпит, когато трескаво учим до късно през нощта. След това не можем да заспим и след това се събуждаме напълно изтощени. Тук щипка Wildkraut може да бъде Вашият спасител", гласи отговорът на фирмата. И това не е всичко. Продуктите се рекламират и като подходящи дори и за спортисти.

Откога тези продукти съществуват на пазара?

Енергийни продукти, които се приемат чрез вдишване през носа, съществуват поне от десетилетие. В Европа обаче, включително и България, те станаха особено популярни през последните години. Само преди месец Франция обяви, че ще забрани сходен продукт, наподобяващ този от клипа на Диона, припомня "Булевард България".

Диона всъщност не е първата, която рекламира подобен продукт у нас. Преди повече от месец в кампанията бе замесен и рапърът Памеца, известен с това, че няколко пъти е лежал в затвора за разпространение на наркотици.