Дирекцията на парк Витоша отказва да промени плана за управление

У нас
14:17 - 10 Март 2025
1053
Дирекцията на парк Витоша отказва да промени плана за управление

По информация на Еко Новини, писмото с исканите промени в плана за управление на парк „Витоша“ още в същия ден, когато е подадено, е предадено на бившия директор Тома Белев, за да даде мотиви как да бъде отказано предложението.

На 20 февруари Коалиция "Природата за хората и регионите", в която участват общини и неправителствени организации, изпраща писмо до Министерството на земеделието и горите, Изпълнителната агенция по горите и Дирекцията на парк Витоша с искане за стартиране на процедура за промяна на действащия от почти 20 години план за управление.

Основанието за искането е, че драстично е нарушен Законът за защитените територии и Наредбата за разработване на планове за управление на защитени територии. Според двата документа актуализацията на планове за управление се прави задължително на всеки 10 години. За парк Витоша такава не е извършвана от 20 години.

Сметната палата също потвърди проблема, като установи десетки драстични нарушения по отношение на плана. Разкрито е, че в Дирекцията на парк Витоша неправомерно от над 9 години отлежава нов план за управление, за който са дадени 600 000 лева. Въпреки това, той все още не е предаден на Министерството на околната среда и водите за провеждане на Висш експертен екологичен съвет.

Какво се предлага?

В писмото, с което разполага Еко Новини, се предлагат следните изменения и допълнения в частта от плана „Подмяна на лифтови съоръжения“:

Текстът: „С настоящия план не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“ да остане непроменен.
Мотиви: Преди повече от 10 години е разработен нов актуализиран план за управление, в който са разписани процедурите за изграждане на нови лифтове след екологична оценка. Докато той не бъде утвърден, единствено належащо е подмяната или реконструкцията на старите съоръжения.

Текстът: „Капацитетът на новото лифтово съоръжение не може да надвишава капацитета на пистата, която обслужва“ да отпадне.
Мотиви: Няма нормативно изискване един лифт да обслужва само една писта. Лифтовете са въжени транспортни средства, използвани целогодишно, а не само през зимата. Освен това няма норматив, който да определя броя на туристите и скиорите на една писта.

Текстът: „Помощните съоръжения и постройките не трябва да излизат извън строителните граници на съществуващите“ да отпадне.

Мотиви:

Повечето лифтови съоръжения в парк Витоша са с малък капацитет и са изграждани преди 40-50 години. Например, Драгалевският и Романският лифтове разполагат с дървени двойни седалки и капацитет от едва 300 и 540 човека на час. Новите съоръжения имат различни размери и брой седалки, което налага разширение на станциите за безопасност и ефективност.

Текстът: „Реконструкцията на лифтовите съоръжения се ограничава в границите на съществуващите трасета“ да се промени на: „Реконструкцията на лифтовите съоръжения се извършва при спазване на съществуващите трасета, като сервитутът и размерът на станциите се съобразяват с вида на лифта, неговия капацитет и изискванията за безопасност. Максимално допустимата широчина на сервитута е 12 метра (по 6 м двустранно от оста на съоръжението).“

Мотиви: Старите лифтове не могат да бъдат подменени без промяна на трасетата. Новите технологии изискват различни фундаменти, различен брой стълбове и по-големи станции. За определяне на сервитута е използвана Наредба 16 от 9 юни 2004 г. за сервитутите на енергийните линейни обекти.

Състоянието на лифтовите съоръжения в природен парк Витоша е трагично и обидно за софиянци. Действащият план за управление е пълен със забрани и взаимно противоречащи си текстове – някои допускат подмяна на старите лифтове, а други я забраняват.

Същевременно, актуализираният през 2015 г. нов план за управление, за който са похарчени 600 000 лева, все още няма екологична оценка, не е преминал Висш експертен екологичен съвет и не е приет от Министерски съвет.

Предложените изменения на действащия план напълно защитават екосистемите в парка и същевременно позволяват решаването на проблема с подмяната на старите и амортизирани лифтове.

И най-важното – при така предложените промени в частта „Норми и режими“ екологичните процедури могат да бъдат сведени до преценка на Министерството на околната среда и водите единствено за необходимост от екологична оценка или ОВОС.