Докато въртим чушкопека: Пътят зарежда елколите в Япония

Техномания
15:27 - 23 Септември 2022
2627
Докато въртим чушкопека: Пътят зарежда елколите в Япония

Докато българинът върти техническата гордост на нацията – чушкопека, японската строителна група Obayashi и доставчикът на авточасти Denso са започнали да тестват пътна настилка, предназначена да захранва електрически превозни средства, докато се движат, съобщи Nikkei. Партньорите очакват да са готови с технологията за серийно внедряване до 2025 г.

На затворен тестов полигон в изследователския център на Obayashi в Токио малък електромобил се движил почти постоянно с 15 км в час по трасе с непрекъснати линии от електрически намотки, вградени под повърхността. Малката скорост не притеснява разработчиците, защото работата е в начален етап и със сигурност ще се увеличи.

Obayashi разработва специален бетон, подсилен с влакна, който повишава издръжливостта на настилката. Той трябва да издържа на стандартни натоварвания от пътния трафик и в същото време да позволява монтирането на компонентите за зареждане възможно най-близо до повърхността. Denso отговаря за производството на намотки и други електрически части.

Съществува обаче и въпросът за разходите. Въвеждането на допълнителни елементи в пътното платно значително ще оскъпи строителството и последващия ремонт на пътищата. Освен това самите безжични зарядни устройства трябва да са мощни (да се чете скъпи), тъй като слоят асфалт и бетон над тях ще абсорбират част от излъчената енергия.

Подобна технология не е нова, такава се изпробва и в Европа. Иновацията използва индукция на магнитно поле, при което електричеството, подадено в намотките на пътя, произвежда ток в намотките в електромобила. Инсталирането на електрически бобини под настилката ще доведе до загуба на мощност при предаване, което прави тази технология по-малко ефективна при зареждане на EV в сравнение с използването на електрически кабел. Партньорите ще събират данни до март следващата година, за да определят как се представя технологията на реална улица.

 

 

 

Francisco-website-crop-2

 

 

 

Obayashi също така си партнира с японския производител на кабели Furukawa Electric, за да инсталира електрически и интернет кабели край пътищата, за да са осигури презареждане и комуникация за електромобили и автономни превозни средства. Очаква се тази инфраструктура да помогне за навлизането им по-масово.

 

Автобусите без водачи, които работят денонощно, биха били основното приложение на тази технология. Безжичното захранване може да елиминира нуждата от големи батерии и да разшири обхвата на движение на електромобилите - един от най-важните фактори за това колко бързо те ще станат масови.