Две авиолинии откриха разхлабени части на приземените боинги 737 MAX 9
Загрижеността на индустрията относно самолетите се задълбочава
Кризата на "Боинг" със самолетите 737 MAX се задълбочи, след като "Юнайтед еърлайнс" и "Аляска еърлайнс" обявиха, че са открили разхлабени части на някои приземени самолети MAX 9. Това поражда нови опасения сред експертите в индустрията за това как се произвеждат най-продаваните реактивни самолети. В отговор на това в понеделник цената на акциите на "Боинг" падна с 8%.
Американските регулатори (FAA) спряха 171 самолета MAX 9, след като миналия петък панелът на деактивиран авариен изход на самолет на "Аляска еърлайнс" се взриви малко след излитане от летище в Портланд, принуждавайки пилотите да приземят аварийно самолета.
"Аляска еърлайнс" обяви късно в понеделник, че първоначалните доклади от техните техници показват наличието на "разхлабен хардуер", видим на някои самолети в съответния район. Официалните инспекции ще започнат след получаването на документацията от "Боинг" и Федералната авиационна администрация на САЩ.
Продължават дискусиите между "Боинг", FAA и авиокомпаниите относно точните насоки за инспекция. Очаква се "Боинг" да преразгледа насоките, които предостави на авиокомпаниите по-рано в понеделник, а FAA трябва да подпише тези промени, преди авиокомпаниите да започнат ремонт.
"Юнайтед еърлайнс" - другият американски превозвач, който лети с този модел "Боинг" със "запушени" аварийни изходи, вратите - деактивирани и заменени с плъгин панели, които нямат механизъм за отваряне, каза, че предварителните проверки са открили на няколко панела болтове, което са изисквали затягане.
Според запознат със случая източник на "Ройтерс" "Юнайтед" са открили около 10 самолета с разхлабени болтове - два пъти повече от броя, обявен първоначално от индустриалното издание The Air Current. Въпросният MAX 9 се използва само от шепа превозвачи.
"Боинг" заяви, че поддържа тесен контакт с операторите на MAX 9 и ще помогне на своите клиенти да се справят с всякакви констатации по време на проверките.
"Ройтерс" цитира вътрешни лица от индустрията, според които авиокомпаниите са започнали да чуват пътниците да изразяват загриженост относно безопасността на самолета, независимо от ограничената му експлоатация.
Всяко продължително безпокойство може да увеличи натиска върху "Боинг", който се сблъска с множество производствени проблеми след кризата от март 2019 г., продължила 20 месеца, когато самолетите 737 MAX бяха приземени след две смъртоносни катастрофи, при които загинаха 346 души.
"Това е сериозно задълбочаване, защото вече говорим за проблем на флота. Това е проблем с контрола на качеството", каза американският експерт по безопасност на самолетите Джон Кокс.
В неделя разследващите заявиха, че е твърде рано да се установи причината.
Миналия петък, 5 януари, "Боинг" 737 MAX 9 на "Аляска еърлайнс" беше принуден да се приземи аварийно, след като елементът на вратата на единия заден авариен изход се откъсна от фюзелажа на самолета заедно с вътрешния панел малко след излитането му от летище Портланд, Орегон, САЩ. Самолетът с регистрация N704AL е почти напълно нов, доставен на авиолиниите в края на октомври 2023 година.
Според данните на Flightradar24 машината е успяла да достигне максимална височина от близо 5000 m, когато в резултат от загубата на част от обшивката настъпва бърза декомпресия и екипажът предприема задължителната маневра по аварийно снижение.
Запознати с процеса са казали, че панелът е монтиран на два етапа - първо от доставчика Spirit AeroSystems и по-късно завършен от "Боинг". Разследващите ще проучат както производствените документи, така и тези за поддръжка.
В понеделник "Аляска еърлайнс" отмени 20% от планираните си полети, след като приземи своите самолети MAX 9. Турските авиолинии, "Копа еърлайнс" и "Аеромексико" обявиха, че също са спрели засегнатите (от заповедта на FAA) самолети. Индонезия съобщи, че е спряла използването на три самолета, които не са обхванати от заповедта.